Karlstads Maratonstafett

Den 22 Maj 2013

Första upplagan av Karlstads Maratonstafett gick igår, tävlingens längd var ju självklart ett helt maraton vilket motsvarar 42.2km men eftersom det var en stafett så var den indelad i 18 sträckor och varje sträcka var ca 2.3km.
Varje lag fick innehålla 4–18 personer som delade på de 18 sträckorna och lite nytt för alla löpare var nog stafett-pinnen, eftersom tävlingens arrangörer var IF Göta och OK Tyr så genomfördes stafetten med orienterarens så kallade sportident-pinne. SI-pinnen som den också kallas, är väldigt simpel och smidig att använda. Du sätter pinnen på fingret och sedan när du närmar dig en stämplingsenhet så stämplar du genom att trycka ner pinnen i ett hål som finns i enheten, då ska en lampa börja blinka och ett ljud ska komma från enheten.

Jag var där under hela dagen som supporter och deltagande. Jag tävlade för IF Götas lag som vi fixade ihop de sista löparna kvällen innan. Vi såg det som en rolig grej, så vem som helst kunde anmäla sig i IF Götas forum för att delta. Vi blev 13 löpare som delade på de 18 sträckorna. Ni som kan räkna förstår att inte alla kunde springa två sträckor var, så coach André tror jag det var som avgjorde vilka som fick springa två sträckor. Jag var en utav dom.

Jag hade fysikprov innan jag begav mig till Tyrstugan, provet började 14:10 och man fick sitta en bra stund om man behövde, lite längre än till 17:00 om man ville. Jag utgick från att jag skulle sitta där ett tag och meddelade på forumet att jag kanske kom lite sent till stafetten eftersom att jag behövde skriva klart provet och sedan transportera mig till tävlingsområdet. Så eftersom att jag förmodligen skulle komma sent så missade jag laguppställningen och det var säkert därför jag fick två sträckor, haha.
Provet gick lite snabbare än beräknat så jag var klar vid 16:30 och försökte få tag i André för att meddela att jag kommer i tid till starten, om han ville korrigera uppställningen. Men han svarade inte, så jag fick ta mig dit ändå.

Väl på plats så blev jag chockad över att det var så många där, det var riktigt kul att se att det var ett sånt stort intresse för att springa stafett. Det var kul att jag såg så många som endast var motionärer men ändå ställer upp för laget. Det fanns två klasser, en företagsklass och en tävling/motionsklass. Vi i IF Göta deltog i tävling/motionsklassen och hade svårt att se något lag som skulle slå oss, då vi alla är starka löpare.
Benjamin Ahlbäck sprang första sträckan och skaffade göta en lucka på 15 sekunder när han växlade ut till André som även han vann sin sträcka och utökade ledningen till 1.01 så IF göta hade en betryggande ledning redan vid två sträckor löpta. Dessutom hade vi så många pigga och fräscha löpare som skulle ut och alla kapacitet att springa snabbt, så luckan växte relativt bra efter ytterligare några löpare. När vi gick i mål på sträcka 5, hade vi en ledning på precis 8 minuter. Vilket motsvarar ungefär en hel sträcka före andra laget.
Vi fortsatte successivt att utöka ledningen med nya och fräscha löpare. Det var riktigt kul och underhållande att se alla löpa faktiskt.

Det började sakta men säkert närma sig min tur att springa, benen kändes väl helt okej efter Göteborgsvarvet, inte i toppskick, men jag kunde i alla fall ta mig framåt, haha. Sören växlade över till mig och jag gav mig även, början av banan gick lätt nedför längs en väg och där kunde man hålla bra tempo. Sen kom en lite skarpare än 90° kurva och man fick sänka hastigheten och sedan accelerera igen, efter kurvan var man påväg lätt uppför för att sedan ge sig in i "mördarbacken". Jag låg på kontrollerad fart och ville helst undvika mjölksyra då jag skulle springa en till sträcka efteråt. Tog små och lätta kliv uppför backen för att sedan kunna hålla jämn hög fart uppe på platten. Efter lätt löpning uppe på toppen bar det utför och in mot växling, jag växlade sedan tillbaka till Sören som gav sig ut på sträcka 17 av 18. Min tid på detta varvet klockades på 8:07.
Jag hämtade andan, pratade med coach André, joggade lite lätt för att skaka loss benen och sedan tagga till igen. Efter Sören kom tillbaka var det dags igen. In i startfållan, växla, ge sig iväg på den lättlöpta första delen. När jag kom till den skarpa 90°  kurvan så hade jag en löpare framför mig, som gjorde att jag inte kunde ta innerkurvan utan fick gå ut och sänka hastigheten ännu mer, för att sedan accelerera upp i fart igen. Jag klockade mig 10 sekunder snabbare än första varvet precis innan jag gick in i backen, låg kontrollerat i backen och sen när jag kom upp på platten var det bara att ge gärnet. Jag tryckte på så gott jag kunde och fick med mig en ordentlig fart på platten. Kom ner mot stämplingstältet och vid sista lilla backen stod hela laget och väntade. Jag kollade om alla hängde på och det såg ut att va ett långt led, sen höll jag på att springa in i det heldragna ATA-bandet för att jag inte kollade framåt, haha. Tydligen sprang jag lite för fort nedför, så laget hann inte med, nästa gång får jag nog gå i mål, roligare om alla är samlade, fast tack vare min fart nedför klockades vi på tiden 2:25:59 så det var en värdefull sekund jag hann under. Mitt andra varv gick på 7:47, alltså 20 sekunder snabbare än första varvet.

Vi slutade som segrare med 13 minuter och 48 sekunder tillgodo före Fredrik Erikssons lag Mobarez IFdär jag även hade en träningskompis, Qudrat, som var med och sprang.

Det var riktigt kul att få sluta som segrare på första upplagan av Karlstads Maratonstafett, vi hoppas att den får en uppföljare och att vi får försvara segern nästa år.

RESULTAT: (vi är Benjamin Ahlbäck) :D

Alla bilder är tagna av Fredrik Karlsson

V.21

Den 20 Maj - 26 Maj 2013

Tisdag:
EM: Vila (Plugg - Slutprov i fysik)

EM: Tävling, Karlstads Maratonstafett Totalt: 9km

EM: Cykling, 15km

FM: Tävling, Triathlon

Totalt: 35km löpning, 300m simning, 60km cykling

Kommentar: Tog det riktigt lugnt fakiskt, nu är denna hektiga maj månad snart över och jag kan återigen lägga fokus på distansen och mycket mängd.

V.20

Den 13 Maj - 19 Maj 2013

EM: Distans, 8km

Torsdag:
EM: Vila (Funktionär, vårruset)

FM: Tävling, Göteborgsvarvet, 21.1km

FM: Distans, 8km

Totalt: 54km

Kommentar: Kände av någonting på varje morgon, tror det kan varit en reaktion på allergin. Jag fick ju någon liknande känsla efter 3000m Hinder-loppet. Jag valde alltså att ta det rätt så lugnt hela veckan då jag verkligen inte ville ställa in göteborgsvarvet. Tror jag var smart där och vila trots att jag ville träna.
Göteborgsvarvet var riktigt hemskt alltså, haha, höll på att bryta och kollapsa någon gång och känslan att bryta dök upp flera gången typ vid 4km och sen vid 8km "Va? jag är sjukt trött och det är så jäkla varmt... har jag bara sprungit 8km, jag har ju MER ÄN HÄLFTEN KVAR?!"
Hur som helst så genomförde jag loppet. Tiden är verkligen inget att skryta med. Placering? Helt OK.

Triathlon - Trollhättan

Den 25 Maj 2013

Innan loppet:

Idag är det dags för Triathlon nere i Trollhättan som avverkas i grupp (man måste hålla ihop på ett spann inom 30s), jag fick förfrågan av en klasskompis om jag ville delta i hans lag, de har Triathlonet som ett projektarbete. Distanserna i etapperna följer:

300m Simning

45km Cykling

13km Löpning

Jag tycker det är skönt att simningenär så kort, eftersom jag inte är en sådan bra simmare, simma bröstsim kan jag göra snabbt, men crawla är jag sämre på. Och ja, simningen sker inomhus, haha.

Cyklingen kommer nog inte vara några problem alls eftersom jag brukar åka iväg på cykelsemester med föräldrarna och cykla ett antal mil varje dag. Ont i rumpan kommer man garanterat få, eftersom jag är ovan cyklist. Jag cyklade till Kil i torsdags (15km, 37:30) och har rätt ont i rumpan idag, haha.

Löpningen kommer nog kännas rejält seg med tanke på de 45km som avverkas på cykeln innan och bara för att göra det ännu värre, löpningen kommer genomföras på den ”fruktade” Kraftprovet som jag deltagit på ett par gånger. Den banan är riktigt jobbig utan 300m simning + 45km cykel innan.

Blogginlägg om just kraftprovet kan du hitta: HÄR

Målet är att genomföra loppet, tiden spelar ingen roll då alla har olika kapacitet och är olika tränade. Jag ser fram emot detta som en riktig utmaning och det ska bli väldigt intressant att känna på känslan när man kliver av cykeln och ska igång på löpningen. Jag ska höra med de andra om jag kan springa själv på löpningen, då får vi dock en tilläggstid på 1h men vi är med på tävlingen utom tävlan, så vi slapp betala anmälningsavgiften på 4500kr, så tiden spelar egentligen ingen roll, eftersom sluttiden vi får är det bara att dra av en timme om de ska skriva in i sin rapport. Cykeln ska bli kul att se hur vi alla klarar av, jag vet att jag även är en hyfsat stark cyklist då jag aldrig ger mig i backarna och har riktigt bra återhämtning när man bara rullar på.

Som sagt, jag ser fram emot detta och hoppas allt går väl och blir en rolig grej att ha genomfört.

Tack och hej, leverpastej.

Nu ska jag iväg och göra min grej.

Efter loppet:

Vi anlände till Trollhättan med god marginal och kunde koppla av, höra oss runt med funktionärerna angående våra frågor. Väl på startområdet så fanns det olika växlingsfållor, vi hade nummer 80, där i fållan stod det dryck, bananer och en påse med lite allt möjligt som bars och choklad. Första starten gick 10:00 och vi fick reda på att vi hade våran start 11:15, så vi gick in i simhallen och kollade hur starten gick till, hur man simmade när det var två lag på samma bana och vart man klev upp ur bassängen. Eftersom simningen var inomhus så fick man gå utomhus och sedan springa till växlingsplatsen barfota när underlaget var asfalt. Vi gick sedan in i sporthallen och kopplade av. När klockan närmade sig showtime så gjorde vi oss i ordning och begav oss till simhallen.
Starten gick och vi kom iväg, men tyvärr så fick en lagmedlem kramp och fick passa simningen, men det gjorde inget egentligen, eftersom vi redan var med utan tävlan. Simningen gick bra och vi var med relativt bra i förhållande till motståndarna. Vi skyndade oss ut ur hallen till växlingsfållan.

Väl vid växlingen satte vi på oss tröjor, fixade cykelgrejer, väska (jag hade en påse med lite allt möjligt, pump, banan, kamera, karta, vätska och choklad) och sedan gav vi oss iväg på cykelturen. Tiden stod nu på 11 minuter när vi var redo för cyklingen. De första 20km på cykeln är ju i stort sätt bara transport och sedan gäller det att orka sista biten. Jag tror nästan vi öppnade lite hårt så vi orkade inte riktigt hålla farten mot slutet. Vi stötte även på massa problem längs vägen så som kedjor som hoppade, pisspauser och den självklara fienden, mjölksyra.
Det var en fin sträcka att cykla med många uppförsbackar vilket passade mig, eftersom jag fungerar som en maskin nästan, bara matar på, haha. Som vanligt känns början superlätt och slutet sjukt segt och långt. Vi blev omkörda av flera lag, men vi hade ju ändå inga mål att gå på seger, utan bara ta oss runt. På PM rekommenderades cyklar med bredare däck än racingcyklar. Men väl på plats så var det många som hade racers. Alla dessa var imponerade av oss som hade helt vanliga cyklar, så ja, man är ju inte bättre än sitt material ;) När vi väl hade kommit i mål och klev av cykeln så kändes benen som bly, men efter lite lätt jogging så släppte det relativt snabbt ändå. Jag trodde det skulle bli mycket, mycket jobbigare. Skön känsla.

Vi sprang ut på banan med mig i spets och de andra hakade på så gott det gick. Vid ungefär 1km så stötte vi dock på problem igen, Denna gången var det en annan lagmedlem som fick kramp och hade problem med att jogga lätt. Så det slutade med att vi fick gå. Eller ja, inte jag, för jag valde att springa hela tiden och alltid hålla igång ändå, det betydde att jag joggade runt i en ring eller fram och tillbaka.
Löpning är ju självklart min starka gren, och det kände jag ju direkt när vi sprang. Lite synd att de andra inte orkade i löpningen, men alla kämpade sig tappert runt trots kramp, seghet och utmattning.
Vi var ute lite mindre än 4h, vilket är en helt okej tid för att vara debuten, men jag fick pusha på dem på slutet så vi skulle klara under 4h :)

Det var riktigt kul faktiskt, även om det är en rejäl utmaning, skulle definitivt kunna prova på igen, bara simningen är kort, haha.

Nu mår faktiskt benen rätt bra, bara kroppen som är lite sliten efter att hållt på i 4 timmar.
Kommer definitivt somna gott :)

Bra jobbat, Jonatan Henriksson, Victor Bergh, Sinisa Dragic, Felix Wingqvist och våran supporter, Linus Spjuth!

V.19

Den 6 Maj - 12 Maj 2013

EM: Distans, 10km + Intervaller (6x400m) mellan 67-69s

EM: Distans, 8km + styrka

EM: Distans, 5km

FM: Vila
EM: Distans, 8km + 4x400m (66s genomsnitt)

Söndag:
FM: Tävling, Lag-SM (3000m Hinder)

Totalt: 65km

Kommentar: Var lite seg på måndagen efter mina avgjorda 30km dagen innan, men sen flöt det på bra resten av veckan. Intervallpasset på fredag var med mina spikskor som jag fick låna av Carro inför hinderloppet på söndagen. Lag-SM gick väl helt okej, men kände av allergin efter loppet då det var sjukt torrt i halsen. jobbigt med kraftansträngning när det är vår och allergier i luften.

Göteborgsvarvet 2013

Den 18 Maj 2013

I helgen var det Göteborgsvarvet som mäter 21.1km inne i Göteborg.
Banan är väldigt väderberoende och mycket vind kan göra enorma skiftningar i tiderna.
Men i årets Göteborgsvarv var inte vinden det stora problemet, utan det var värmen som gjorde att många fick avbryta loppet p.g.a vätskebrist eller att de helt enkelt inte orkade med värmen.

Det var 45 015 löpare som tog sig i mål och ca 1 900 bröt varav 700 bröt innan de första 10km.
För min del så visste jag att loppet skulle bli väldigt tufft och att jag skulle få problem med värmen eftersom jag alltid har varit känslig mot värme, speciellt på löptävlingar. Som mamma påpekade ett x antal gånger så klippte jag mig aldrig, eftersom jag trivs med lite längre hår även om det är jobbigt för löpningen. Blir väl att klippa sig snart antar jag. Det var dock inget att haka upp sig på, utan gjort är gjort, tävlingen blir av i varje fall.

Min upplevelse av arrangemanget var.. intressant, haha. Det började med att när vi väl kom in i Göteborg så åkte vi lite fel, så vi fick lite fördröjd ankomsttid. Sen när det var ca 1h och 15 minuter kvar till start så var vi vid tävlingsområdet. Då skulle vi hinna ta ut nummerlappar, byta om, värma upp, byta kläder och skor och jogga till start. Vi hade dock väldigt tur att kön till nummerlapparna flöt på riktigt fint och snabbt, så det dröjde inte länge innan jag och André hade våra nummerlappar. Sen var det ju det där med ombyte också. Den låg borta på stadion för icke-elitlöpare (som jag var, då jag inte kvalat in till elit-ledet). Jag tänkte att jag kunde försöka ta mig in på samma ställe som André, dvs elit-omklädningsrummet som de hade inne i samma byggnad som nummerlapparna befann sig i, och jag lyckades nässla mig in där hos eliterna. Vi hade 1h till start, så tid fanns det.
När vi värmde upp så träffade vi på Per Alsterdal (mest känd som Per Jacobsen, hinderspecialist och var aktiv i landslaget) och sedan stötte vi även på Anders Eriksson, IF Götas Maratonlöpare.
Uppvärmningen kändes väldigt bra och benen mådde helt okej. Väl inne på startområdet letade jag efter Marcus Ruus som  också skulle delta i loppet. Både Marcus och jag ville hamna på ungefär samma tid. Marcus ville i mål under 1:17:00 och jag ville helst ta mig under 1:15:00 och sätta ett fint pers, alltså kunde vi hjälpa varandra bra på vägen. Men jag såg honom ingenstans vid startområdet eftersom det var så mycket folk där. 4 minuter innan starten blev jag inkallad till startfållan och under förberedelserna innan start fick jag syn på Marcus och vi önskade varandra lycka till.

Starten gick och jag ville inte gå med strömmen helst och spränga mig direkt vid start utan låg kontrollerat med i en fin klunga i ett högt och bra tempo. Jag såg Marcus och beslutade mig för att lägga mig precis vid honom.
Vid ca 1.5km började jag få en liten lucka på Marcus, inte stor, men ändå något. Vid 3km hade det blivit 3 sekunder ner till honom. Sedan efter 5-6km efter att vi passerat första bron, gick Marcus om mig och gled sakta ifrån. Det var vid 4-5km som jag höll på att få första "bryt-tankarna" men jag kämpade på och trotsade värmen.
Vid 10km hade luckan fram till Ruus vuxit till 14 sekunder. Jag hade fortfarande tankar på att bryta då jag verkligen inte orkade med värmen ett dugg. Höll nästan på att kollapsa totalt en gång då solen stekte i ryggen något enormt.
Vid 14km hade inte Marcus dragit ifrån mycket alls utan vi höll jämn fart, han ledde nu med 15 skunder, då hade jag alltså bara tappat 1 sekund på 4km. Värt att notera är att vid 14km så började stigningen upp på Götaälvbron.

Efter bron, alltså vid ungefär 15.2km så ledde Marcus med 16 sekunder, men han verkar stumnat till där så jag plockade in på honom sakta men säkert, sedan passerade jag honom vid ca 16.2km och drog ifrån honom.
Vid 20km hade jag avlägsnat honom med 21 sekunder enligt Trackingsystemet men Marcus hade en riktigt vass avslutning jämfört med mig som bara ville ta mig i mål. Han plockade in 15 sekunder på mig de sista 1.1km och tur för mig att loppet inte var längre.

Avgjorde de 21.1km på tiden 1:24:46 och slutade på en 174 plats, 175a om man räknar med André som inte blivit registrerad. André sprang i mål på höga 1:18.
Efter målgång så fick vi vänta på de andra tävlande, så jag och André slog oss ner i en avsvalkande korridor och spelade lite schack på min dator.

Sammanfattning: Jag är missnöjd med tiden, men det är ju ingen som fick en förvånansvärt bra tid om man kollar igenom resultatlistan. Eliten var 3 minuter långsammare än vanligt och Isabella Andersson var 5 minuter långsammare än hon beräknat. André var långsammare, jag och Ruus var långsammare. Ja, alla var i stort sätt långsammare än beräknat.

Om jag bortser från tiden så är jag väl helt OK nöjd med placeringen, även om jag ville in på topp 100.
Jag är bara väldigt glad över att jag tog mig runt utan att behöva bryta. Jag bryter sällan tävlingar, har faktiskt bara brutit en enda tävling och det var DM på tingvalla då jag försökte dubblera genom att första springa ett 3000m lopp och 1.5h därpå springa ett 10km lopp, inte så genomtänkt direkt. Men det är det enda lopp som jag egentligen har brutit. JAG ÄR EN KÄMPE, haha!

Bilder från loppet är det Copyright på, men länk till mina bilder under loppet hittar man
 HÄR
För mina bilder skriver man in
Efternamn: Nilsson
BIB NUMBER: 339
Event name: Goteborgs Varvet 2013

För resultat klickar man
HÄR

V.18 - Orientering - Hinder

Den 29 April - 5 Maj 2013

EM: Hindertest x2 + Intervaller, 2x800m + 4x1000m

EM: Distans med karta, 8km

EM: Orientering

EM: Hindertest, 2000m Tingvalla

Lördag:
EM: Tävling, 10-mila (Långa natten, 17.9km fågelväg)

Söndag:
FM: Tävling, 10-mila (Långa natten, 17.9km fågelväg)

Totalt: 75km

Kommentar: Hindertestet gick uruselt, fick aldrig vattengraven att stämma alls, fick faktiskt avbryta för att jag kände smärta i vaderna p.g.a allt hoppande den sista tiden. När jag misslyckades på vattengraven 3e gången så sket jag i det. Hade det varit tävling hade jag självklart genomfört, men valde att avbryta och försöka ladda upp ändå. Nästa vecka blir det inte mycket hinderträning alls, då jag vill ha fräscha ben.

Orienteringen gick rätt bra, Kils OK hade satt mig på Långa natten som jag gav mig ut på ungefär vid 3-tiden på natten. Jag fick springa första 5km själv, sen fick jag en fin rygg att gå på som jag hakade på. Sen kom vi in i en fin klunga på ca 10 personer som sprang tillsammans. Efter ca 15km så tappade några och jag kunde lätt följa med de som bröt sig ur klungan. Riktigt kul och pannlampan jag sprang med funkade fint. Så lite bättre precision behöver jag träna innan jag kan plocka bra med platser. Är fortfarande osäker på orienteringen jämfört med konkurrenterna.