Från v.48 - nu

V.48 – Läst igenom stora delar av ”Strategy and Solutions”

Inget väsentligt som jag behöver information om tyvärr, det var mest Williams område.

 

Tid: 60min

 


 

V.49 – Snart dags för första experimentet, så jag valde att skippa boken och kolla lite på internet. Tydligen ska vi vara noga med att kolla så vi får rätt oxid. Annars får vi negativt resultat.

Tid: 60min

 


 

V.50 till V.4 – Första experimentet - Sista

Glömde uppdatera här, så jag har inte riktigt koll på exakta datum.

 

Men första experimentet gick riktigt bra, så vi lyckades få fram 0.1V vilket vi var nöjda med eftersom att den funkade. Dock så fungerade det inte med att använda galler eftersom vi inte kunde hitta tillgång till något ämne som hade lägre utträdesarbete än koppar.

Andra, tredje och fjärde experimenten gick inget vidare alls. Som jag nämnde tidigare så läste jag att vi var tvungna att vara noga med oxiden. Vilket förmodligen var problemet som vi stötte på, jag tror vi eldade för kort tid och när vi väl fått bra oxid kan vi ha skrapat bort den.

Nybörjartur första gången, men de misslyckade försöken fick oss att tänka till lite extra.

”Lättare sagt än gjort” sammanfattade jag det.

 

Sista försöket lyckades vi dock få en bra oxid och fick lite mätvärden. Kul!

 

Tid: ca 12h

 


 

V.50 till V.4 – Läsning

Samtidigt som försöken kände jag att jag var tvungen att läsa på angående oxiden så vi kunde få den rätt. Men det visade sig vara mycket lättare i teorin än i praktiken. Men en väldigt rolig och intressant ”vägspärr” vi stötte på, mycket lärorikt

 

Tid: 2h

 


 

V.5 - Läsning om Sverige

Nu tog jag en bra tid att läsa på om sverige, då jag vet att det finns bra med fakta om just Sverige.

Sverige har bra förutsättningar, men tyvärr inte tillräckligt med soltimmar för att fungera bra. Kopplade detta till Sahara, saharas motsvarighet till sand är i Sverige snön. Både faktorerna sänker solcellens effektivitet.

Sverige är bäst på att forska om solceller, men tyvärr sämre på att producera.

Sverige har ju årstider som ställer till det bra för oss, solen är bäst på sommaren, men då behöver vi inte solceller så mycket och vice versa på vintern då de fungerar sämre men behöver dom.

 

Optimala solcellsperioden är mellan Mars-April.

 

Tid: 120min (2h)

 


 

 

V.6 - Bokläsning

Har läst stora delar av "Solar Energy for a Brighter Life"

I denna bok finns mycket bra information för just hur det ser ut i Zambia.

 

Tid: 60min

 


 

                           

V.6 – Bokläsning

Zambia har med hjälp av Sverige fått tillgång till solceller och de har kunnat börja använda lampor för att läsa när det är mörkt ute.

 

Tid: 30min

 


 

V.6 – Bokläsning

Utökning av solcellernas hjälp i Zambia. De har med hjälp av solceller fått ljus när det är mörkt ute som jag påpekade ovan. Detta hade hjälpt bland annat lärare att kunna planera lektionerna på morgonen när det är mörkt ute.

 

Tid: 30min

 


 

V.7 – Bokläsning

Zambias befolkning lärde sig mer och mer om det engelska språket då de fick in radio och tv.

En tabell visade att de fick mycket kunskap om samhälle och ekonomi, på engelska.

 

Tid: 60min

 


 

V.7 – Bokläsning

De har visserligen mer tillgång till sol i Zambia, men solceller fungerar sämre i hög temperatur på omgivningen. Så tydligen ska Sverige vara väldigt bra och optimalt för solceller i ungefär Mars månad, förutsatt att solen lyser.

 

Tid: 60min

 


 

V.8 – Internetläsning

Solceller i Sahara, det skulle tydligen inte hjälpa så mycket eftersom solcellerna blir varma, alltså sjunker effektiviteten och sandstormar kan rispa plattorna så effektiviteten också sänks.

 

Tid: 60min

 


 

V.9 – Internetläsning

Jag stötte på uttrycket: ”Grid parity” som innebär att man installerar sina egna solceller och sedan använder sin egen el för exakt samma kostnad som om man skulle köpt den från elnätet.

Detta leder till att man alltså tjänar på att använda solceller som energikälla.

 

Tid: 60min

 


 

V.10 – Sammanfattning världen

Sverige fungerar bra för effektivitetens skull, nackdel är antalet soltimmar som vi har.

Världen har bra antal soltimmar, men sämre förhållande att få ut bästa effektiviteten.

Sahara som får enorma mängder sol, kommer inte göra någon nytta.

Barnen i Zambia som fått hjälp med installation av solceller är starkast i ämnet engelska.

Folk har startat eget med hjälp av solceller och fått möjlighet till att läsa/skriva på morgon och kväll.

 

Tid: 60min

 


 

V.11 – Internetläsning

Rymdstationer utnyttjar solceller på deras satelliter eftersom det är den enda energikällan de har tillgång till där uppe, solen skyms ju väldigt sällan uppe i rymden, så satelliterna får nästintill obegränsad energi.

Rymden är oberoende av tid, så jordens 12 timmars dagsljus varar ju i 24 timmar uppe i rymden. Det finns inte heller årstider i rymden.

 

Tid: 60min

 


 

V.11 – Internetläsning

Sverige var delaktig i uppskjutningen av satelliten Envisat som är specifierad för att övervaka atmosfär, is, vatten och land. På så sett kan man hålla koll på klimatförändringarna. Denna satelliten var utrustad med solceller, så solcellerna spelar en riktigt viktig roll i rymden.

 

Tid: 60min

 


 

V.12 – Sammanfattning rymden

Tror jag fått det jag behöver på rymden nu, att utnyttja solceller i rymden vore det bästa för oss om vi vill ha en oändlig tillgång till energi. Problemet är dock microvågorna som skickar ner energin från solcellerna till jorden. Dessa microvågor kan ge oss människor skador.

 

Tid: 30min

 


 

V.13 – Internetläsning

Börjat läsa lite om universalladdare, för att få mer kunskap. Det känns som William och Rasmus har lite bättre fördjupad kunskap om hur en universalladdare fungerar. Men nu känner jag att jag börjar få koll på detta också.

 

Tid: 60min

 


 

V.13 – Shopping

Vi har varit på stan och handlat de grejer vi behöver för att skapa universalladdare.

Förra veckan var vi osäker på alla grejerna, men nu har vi det vi behöver.

 

Tid: 60min

 


 

V.14 – Experiment hos William, Universalladdare

Vi var hemma hos William i Deje och försökte bygga ihop Universsalladdaren, det gick väl si sådär, men tillslut fick vi ihop det och tydligen lyckades William få sin MP3-spelare att laddas upp genom att först ladda batterierna.

 

Från 11.00 till ca 21:00 + rast

Tid: ca 8h


 

V.15 - Sammanfattning


Börjat skriva på sammanfattning på solcellers tillämpningar, både i Sverige och övriga världen. Kul när jag gör skillnaden, Sverige har en sak som andra behöver, och andra har en sak som Sverige behöver. Svårt det där med soltimmar och omgivningstemperatur.

 

Tid: 120min (2h)


 

V.15 - Sammanfattning del 2

Tror jag fått klart hela nu, till och med en fin bild hann slinka in där man tydligt ser skillnaden mellan omgivningstemperatur i Sverige gentemot länder vid ekvatorn. Dock så funkar ju solceller bättre i kalla temperaturer, men Sverige har då för få soltimmar. Svårt det där, haha.

 

Tid: 120min (2h)

 


 

V.16 – Handledarmöte

Kollade med Elisabeth så vi har kommit så långt det krävs och så att vi har nått de mål vi satt upp för veckorna som gått.

 

Tid: 30min

 


 

V.16 – Skype

Jobbat med projektrapporten över Skype.

 

Tid: 180min (3h)

 


 

V.16 – Skype

Jobbat med projektrapporten över Skype.

 

Tid: 180min (3h)

 


 

V.17 – Skype

Jobbat med projektrapporten över Skype, igen.

 

Tid: 150min (2.5h)

 


 

V.17 – Skype

Jobbat med projektrapporten… igen, över Skype.

 

Tid: 150min (2.5h)

 


 

V.17 – Internetläsning

Går nu in på ämnet: ”Små apparater”

Finns dock inte mycket att säga om detta. Solceller går att använda i klockor, miniräknare och som laddningstillbehör för elektronisk utrustning.

Det positiva med så små apparater är att solcellen inte behöver mer än vanligt ljus från en lampa för att fungera.

Tror detta avsnitt blir för litet för att vara med i rapporten.

 

Tid: 30min

 

 


 

 

V.18 – Skype

Projektarbete över Skype, gjort klart rapporten lite grovt, finjusteringar behövs göras och läsa igenom den ordentligt.

 

Tid: 210min (3.5h)

 


 

V.18 – 10mila resa

Sitter i bilen nu och kollar igenom loggboken, fixar till den lite och läser igenom vår rapport innan den ska lämnas in. Mycket läsning nu med andra ord.

 

Tid: 180min (3h)

 


 

V.19 – Fixat och klart

Nu tror jag allt är klart, nöjd med resultatet och som jag tidigare nämnt så tror jag att William och Rasmus hade mer grundläggande kunskap för detta med tekniska arbetet. Jag fick lära mig sjukt mycket och det ser jag som en positiv sak, som vanligt ger experimenten som vi själva utför en mycket bättre och grundläggande erfarenhet och kunskap än enbart läsning.

 

Jag har lärt mig mycket om solceller vilket är riktigt intressant, lite synd att de inte riktigt har rätt förutsättningar i Sverige. Det var kul att få läsa på lite om solceller i rymden, det fick en att tänka till lite också.

 

Tid: 30min

 


 

Avslutningsvis, jag tror jag har fått en bit mindre än 100h, men jag är ändå nöjd av de kunskaper jag fått fram. De sista timmarna jag saknar skulle förmodligen inte hjälpa mig något mer eftersom jag har bra koll på det mesta. Jag kanske inte är proffs på Williams och Rasmus del, men på min del har jag riktigt bra koll. Deras del förstår jag klart och tydligt eftersom vi har samarbetat så bra. Kul också att vi fick en fin universalladdare!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0