Å-stadsloppet

Den 13 oktober 2012
 
För en månad sedan var det Å-stadsloppet, har försökt skriva klart denna ett par gånger, men har varken uppdaterat tävlingen eller träning på ett tag.
Haft mycket i skolan och det är inte riktigt slut ännu, men kände att jag kunde ta tid och skriva nu.
 
Åkte till Örebro för att delta i årets upplaga av Å-stadsloppet tillsammans med Fredrik Eriksson och André Rangelind.
Fredrik sprang 10km och jag och André sprang halvmaraton, 21.1km.
Förutsättningarna för att slå personligt rekord på halvmaran var perfekta på Å-stadsloppet, med tanke på att det var relativt platt hela loppet. Endast en träbro-passage som var hyfsad kuperad.
 
Startskottet gick, försökte som vanligt placera mig bra till, men på ett halvmara kvittar det nästan med placeringen i början, då det sprider ut sig ganska snabbt.
Gick ut med en bra hastighet och sedan försökte jag hitta "mitt" tempo, där jag bara kunde mata km efter km.
 
Halvmaraton och 10km startade samtidigt, så det var svårt att veta vilka man kunde hänga rygg på, då 10km's löparna kunde gå ut hårdare. Strax före 7km passagen delade sig banan, 10km sprang mot mål och halvmaraton sprang en extra svänga.
Efter 7km passeringen fick jag även kraftigt håll och fick sänka farten. Blev omsprungen av ett par löpare och sedan kom några som höll ett tempo som var lite högre än mitt, fick ryggarna direkt och kunde haka på.
Vid 8km släppte hållen (tack och lov).
 
Jag gick upp och drog i klungan och vid 10km-passeringen hade vi en tid på ungefär 36:30, nästan 10km's tempo med andra ord. Visste att tempot var högt, men det kändes som jag bara kunde mata på hur lätt som helst.
 
Vi höll ett bra och högt tempo med mig i spets, sprang väldigt lugnt och kontrollerat utan att stressa upp mig.
Vi sprang även ikapp ett par löpare, bland annat Andreas Blomgren som hakade på oss när vi passerade honom vid ca 13-14km. Jag kände mig fortfarande stark, så låg kvar i spets ända tills 16-17km passeringen, då Fredrik Eliasson från hemmaklubben IF Start gick upp och ökade tempot rejält.
Jag och Fredrik fick en lucka till dom andra och kom till delningen mot mål återigen, denna gången sprang vi självklart mot målet och hade ca 3-4km kvar.
 
Jag gick upp jämsides med Fredrik och drog igång ytterligare en tempoökning, kändes nästan som att spurten var igång redan då. Fortsatte trycka på hela vägen tills 20km sen var det bara att hänga i. Det var en väldigt liten uppförsbacke som jag tyckte var rejält seg. Efter backen var det bara nedförslöpning och sedan en liten sväng in på inomhus-arenan.
 
Sprang i mål på tiden: 1:16:40, vilket motsvarar ett personligt rekord på ca 4 minuter, vilket även motsvarar ungefär 1 km's löpning. Riktigt nöjd att jag tog mig ytterligare 1 km på samma tid från förra året.
 
Min avslutning var inte heller något att leka med, hade dragit ifrån Fredrik med 43 sekunder de sista 3km.
 
 
Slutsats:
Är riktigt nöjd med min instats och den fina banan. Fick nästan aldrig någon rygg som jag kunde hänga utan låg alltid i spets.
Med en fin rygg med lite högre hastighet så är jag nästan säker på att jag kan pressa mig ytterligare.
 
André gjorde en väldigt fin insats, trots att han var inne i grundträning, när han sprang i mål på tiden 1:11:10 och säkrade en plats bland eliten på Göteborgsvarvet och en fin 5e plats i Örebro.
 
Det var ett roligt lopp som jag lägger in i kalendern i framtiden!
 
Resultat Å-stadsloppet:
 
Foto: Gert Boll

Kommentarer
Postat av: Louise

Så jäkla duktig är du Anton :D Fortsätt så!

Svar: Tack Louise! Jag ska göra mitt bästa :)
Anton Nilsson

2012-11-14 @ 17:15:14
URL: http://louisegullicksson.blogg.se
Postat av: Abigail

fin header!:D
stå på!

Svar: tack så mycket! :D
Anton Nilsson

2012-11-16 @ 02:04:52
URL: http://b0nt0.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0