Testlopp, 1000m - 22/12-12

Jag har många gånger fått frågan, vad springer du på 1 km?
 
Svaret har alltid varit, "Jag vet inte" fram tills nu idag.
 
Idag genomförde jag mitt första 1000m lopp med tidtagning, i alla fall vad jag kan minnas. Jag hade ingen aning om vad jag skulle tippa för tid. Det var ett tag sedan jag sprang 800m så kunde inte dra några jämförelser. Till slut så valde jag att skriva upp 2.49 som min tippade tid, då jag är nästan var säker att jag skulle hamna där någonstans.
Hade jag en bra dag, skulle det gå under, hade jag en dålig dag, skulle det gå över.
 
Väl på plats så kändes det helt okej, förutom lite känning i vaden som gick över vid uppvärmning. Var verkligen inte särskilt taggad på att springa så kort sträcka, då jag vet att det framhäver utmattning på annat sätt än långdistansen. Jag hamnade i ett väldigt tufft heat, där många duktiga löpare fanns med, några få hade jag koll på, Benjamin Ahlbäck och Sören Persson hade jag bra koll på, då de båda är grymt duktiga 800m löpare.
Anders Frykblom hade jag ett hum om, då han öppnade starkt på 3000m testloppet för 3 veckor sedan.
 
Starten gick i form av en smäll från två plankor, inte pistol. I mitt heat missade vi starten lite, då det var en tveksam smäll, lät inte som dom klappade ihop helt. När vi väl kom iväg så fick Benjamin snabbt en lucka bakåt till resterande. Tvåan i loppet Elias Björnsson, missade nog starten mest, så han fick inte riktigt ryggen på Benjamin utan var tvungen att försöka springa ikapp, vilket han aldrig hann riktigt.
Jag, Sören och Anders bildade en trio som var en bit efter Elias.
Anders stack ifrån lite och fick en liten lucka på både mig och Sören, sedan vid ca 690m gick jag om Sören och började trycka på allt jag kunde.
 
Min slutsats blev att jag gick iväg lite för tidigt, då jag stumnade rejält sista 70 metrarna. Tur att det var ett testlopp, så jag vet att jag kan förbättra till nästa gång.
 
Min sluttid blev: 2.48,1 som även blev mitt första resultat, alltså pers!
 
alltså väldigt nära min tippade tid på 2.49, så jag är riktigt nöjd!
 Var riktigt imponerad av Benjamin som lyckades persa med 2 sekunder och hamnade på tiden 2.35,4.
 
Resultat, Testlopp 3000m

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0