Kilsterrängen

Den 28e Oktober 2012
Kilsterrängen är en terrängtävling på 16km.
Deltog förra året och blev placerad 2a då också.
 I år blev jag 2a på tiden 01:06:26, segrare blev André Rangelind på tiden 01:03:13.
 
Loppet kändes bra faktiskt, hade haft en sjukdom veckan innan tävlingen, men jag kände att det bara var att köra på! Underlaget var dock till besvär i år, vilket är väldigt synd.
 
Starten gick och jag gjorde som vanligt, högt tempo från start för att få position, sedan försöka hitta mitt "mata på" tempo.
André och Martin Holmstrand gled iväg tidigt i loppet och försvann utom synhåll för mig.
Jag låg på ett pyttelitet högre tempo än Anders Frykblom, ville inte att han skulle få min rygg så han fick draget.
Fortsatte mata på ordentligt och vid ca 4km fick jag syn på Martin, som hade släppt André. Jag låg på ett lite högre tempo och tog in mer och mer på Martin. Sedan vid ett bergsparti hade jag för hög fart och tänkte sakta ner, men så fort man tryckte emot lite, så slant man. Vips, så hamnade jag på marken och slog i höften i berget.
Reste mig upp illa kvickt och ökade farten för att försöka få syn på Martin som hade försvunnit.
 
Vid vätskekontrollen vid 10km passagen, hejade klubbkompisarna på mig och sedan hörde jag någon bakom mig. Då var det Martin som hade sprungit fel och hängde nu i ryggen på mig.
Gillar som vanligt inte ha någon i direktkontakt med ryggen så jag försökte öka tempot lite, men Martin hängde med. Efter den så kallade "Väggen" så verkade Martin seg i benen (vilket även jag var), så jag skruvade upp tempot ytterligare en gång och denna gången fick jag en lucka bak till Martin.
 
Fortsatte trycka på och vi närmade oss slalombacken. Benen hade mjölksyra i topp när jag tog första klivet i backen. Försökte springa kontrollerat uppför, men vid halva slalombacken var mjölksyre-nivån för hög, så jag fick gå. Använde dock min speciella gångstil för att effektivt ta mig uppåt. Satte händerna på knäna och tryckte med händerna, för att avbelasta benen lite och sedan tog jag kraftiga kliv uppför sista delen av slalombacken med Martin i hälarna.
 
När jag kom upp på toppen så lönade sig min taktik som vanligt, hade inte alltför hög mjölksyre-nivå utan kunde trycka på ordentligt sista biten. Drog ifrån Martin med 38s på de ca 2km som var kvar efter backen.
 
Hamnade som sagt på en andra plats, en bra bit efter André.
Är nöjd med loppet och att mina ben klarar backarna på ett så bra sätt.
 
Resultat:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0