Långa Terräng-DM

Idag var det Långa Terräng-DM i kil.
 
Jag fick inte tävla i ungdomsklassen längre, så var tvungen att ställa upp i Män senior-klassen, 12km.
Hade inga som helst förväntningar på pallplats, men oj så lätt det kändes trots halvmaran i benen.
 
Det var helt okej uppslutning till loppet, många i veteran-klasserna, tyvärr så låg loppet tätt inpå både Arvika Halvmaraton och 6h-loppet i Karlstad.
 
Men vi fick ihop ett bra gäng ändå!
 
Redan från start visste jag nästan att André skulle ta hem segern, den formen han har nått nu är grym, hoppas det fortsätter i den riktningen.
Sen kände jag på mig att Fredrik skulle ta andra platsen, dels för att han är bättre löpare än mig när det kommer till såna lopp, men också hans form verkar vara väldigt god.
Hade det varit mer terräng och mer brötigt hade jag nog haft en betydligt större chans, då jag slog honom på Kilsterrängen som är sjukt mycket värre än denna tävlingen.
 
Henrik var väl den löpare som jag antog skulle ligga precis bakom mig, dock så kändes benen väldigt bra trots halvmaratonet i lördags.
 
Hemmaplan, Terränglöpning, Perfekt väder, Fina ben.
Redan efter 1km kände jag på mig att han inte borde slå mig, benen kändes sjukt pigga.
 
Försökte hänga på Fredrik direkt vid start, då jag ville kämpa för en andra plats.
Tyvärr märkte jag väldigt snabbt att jag inte hade den farten i mig just idag.
Släppte honom och fick en fin rygg på Leif Sjöström runt 4km, hängde med honom ända tills ca 7km, då jag valde att släppa medvetet då han endast hade 1km's löpning kvar, och jag hade 5km löpning kvar.
 
Runt 6km började jag få håll, upplägget med en Subway och mycket dricka kändes inte som bästa valet, trots att det var 4h innan, sjukt känslig mot att äta innan tävling.
 
Hängde i till 8km, sedan började det trycka på ordentligt och jag började komma in i "spy-fasen" som jag alltid får när jag ligger på högt tempo med håll.
 
Vid 10km låg jag på 37 blankt, så höll ett bra tempo för att vara terräng.
 
Kollade bak och såg Henrik en bit bak, valde då att inte ta ut mig max och riskera att spy, utan jag bara låg och bevaka min plats.
 
Detta loppet blev faktiskt min FÖRSTA DM-medalj i klassen Msen.

SJUKT skönt att slippa alla sura 4e platser!
 
12km, 3e plats, tid: 44:24
 
Resultat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0