Hinderlöpning

Anledningen till att jag tränar hinderlöpning är att jag anser att jag är en god kandidat till att springa 3000m hinder för IF Göta på Lag-SM. Jag har relativt god fart och spänst i benen och en hyfsad inlärd häckteknik efter mina genomförda häcklopp vid yngre ålder.
 
Jag började träna hinderteknik med vanliga häckar först, höjd ~910mm, tävlingshöjd är 914mm.
Försöker lära mig klippa hindren med båda fötterna, för klipper man dom bara med höger fot så kanske man måste trippa innan hindret för att få just höger fot som avstamp, vilket resulterar i att man får all kraft från hoppet uppåt, istället för framåt.
 
Jag övar in just hindertekniken nu i början genom att sätta ut 2 häckar, så jag klipper en häck varje 100m passering. Jag känner att jag har en väldigt fin teknik över och jag slösar inte så mycket kraft, så det känns som att hinder skulle vara en fin gren för mig.
 

 
Måndag den 22 April, Hinderpass 4 - Vattengrav.
 
Besökte vattengraven på tingvalla och försökte testa på hur långt jag kom. Jag kom nästan över hela vattengraven, men jag vet inte hur mycket kraft det kommer kosta att göra ett sådant hopp hela tiden. Jag försökte även förbättra landningen och med hjälp av min "basic" trestegsteknik som jag använde när jag var yngre, så kan jag passera vattengraven och komma igång med löpningen ungefär direkt efter landningen. Så det sättet är absolut det optimala för mig. Ska testa på vattengraven någon gång när den är fylld med vatten också.
 

 
Onsdag den 17 April, Hinderpass 3. - Test..... TID: 5.02
 
Körde ett litet testlopp med häckar och ett hinder med två mattor efter (som minimum längd att hoppa, motsvarighet till vattengrav)
 
Jag springer jag runt hela och klipper alla 4 häckar (varv 1 & 2)
Sedan viker jag in på gröna ytan och klipper hindret/vattengraven (varv 3)
Sen efter jag varit vid vattengraven passerar jag mål och springer rundbanan (varv 4)
Sen viker jag in på vattengraven igen (varv 5)
Sedan passera mål igen och springer runt (varv 6)
Sen in till vattengraven igen (varv 7)
Sedan mot mål.
 
(Passerar vattengraven efter 400m, vilket motsvarar 2 varv på rundbanan)
Eftersom detta är inomhus tror jag det blir lite kortare dock, men nu distansen kvittar, så länge jag har tid att jämföra med och se hur jag utvecklas.
 

 
Lördag den 13 April, Hinderpass 2.
 
Kanske inte ska kalla detta ett pass, men det var definitivt framsteg.
Efter dubbepasset med långdistansarna så tog jag fram två häckar och löpte runt lite i 7min. Behövde bara trippa en gång, men annars flöt det på hur galant som helst.
 

 
Fredag den 12 April, Hinderpass 1.
 
Första hinderpasset, lite småproblem med att få in rätt steg och avstamp innan häcken, drog i dom första två häckarna och tack för att det inte var riktiga hinder, det hade gjort ont. Behöver lära mig bedömma avstånd till hindret en bra bit innan för att kunna anpassa löpsteget så jag kan klippa häcken utan problem.
 
Övningar:
Rundbana med 2 häckar/100m - tid:12min (Ska ändra detta till 3km istället)
Högre tempo på 60m's banan - antal: 10st
200m - glömde ta tid.
 
Uppvärmning: 6.6km
Hinder: 12min ~3km
Nedjogg: 2km

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0