VM i Halvmaraton, Köpenhamn 29 Mars 2014

VM-START 2014 :D
 
För er som inte sett det på Instagram som jag var snabb med att lägga ut, så ska jag och André Rangelind åka till Köpenhamn nästa år och delta i en VM-Start, nämligen VM i Halvmaraton, 21.1km.
 
Länk till deras hemsida: Klicka här
 
För att klargöra så ska vi inte delta i själva VM, utan vi deltar i ett lopp som går i samband med VM. Ungefär 300 VM-löparna är för-seedade och får alltså stå framför oss andra 24.700 löpare. Även om vi inte är med i själva VM så är det fortfarande samma start som VM-löparna, vilket betyder att man kan hänga med och till och med slå folk som är med i VM, vilket vore en rolig merit för framtiden.
 
Tydligen har Sverige inte haft någon deltagare i VM i halvmaraton de senaste 3 åren enligt resultatlistorna, inte den här gången heller, men om jag lyckas prestera under pers 1:16:40 så kommer jag inte sist i VM i alla fall, förutsatt att jag hade varit med. De långsammaste löparna i VM ligger runt 1:26:03 (förra årets långsammaste resultat, en kille från Macau, Kina). Det vore riktigt kul att få en inofficiell tid i VM där man inte är sista på resultatlistan. Förra året hade jag hamnat på en 76:e plats av 86 löpare med mitt pers. André hade hamnat på en 66:e plats på sitt pers 1:11:10. Vem vet, om några år kanske det är vi som får springa för Sverige i VM-sammanhang.
 
20.000 platser var redan bokade för danska löpare (tror jag) och sedan den 15 April skulle de släppa de sista 5.000 biljetterna för oss internationella löpare. Dock så uppstod problem den 15 April, jag satt vid datorn redo att anmäla mig direkt när anmälan öppnade klockan 12:00. Tyvärr så stod det att man var tvungen att beställa 4 eller 7-dagars pack samtidigt som anmälan. Vilket ökade priset för anmälan något enormt, från 99€ som anmälan kostade, till 330€ för ett dubbelrum och 4-dagar/per person. Arrangörerna fick en massa klagomål på deras facebook-sida och även på deras mail, där jag var en av de som klagade. En elogé till de som tog emot mailen och besvarade dem. Till slut gick de ut med att de fick lov att släppa 500 anmälningar utan att behöva beställa 4 eller 7-dagars packet. Eftersom endast 500 platser fanns så ville jag så gärna få en plats. Jag fick väldigt trevliga svar av dem, även en reserverad plats till tävlingen. Sjukt trevliga som reserverar plats trots att bara 500 platser fanns tillgängliga för detta stora lopp på 25.000 deltagare.
 
Min dator kraschade kort därpå, men André fixade anmälan till oss båda. Så nu ska vi delta i vår första VM-start vilket är sjukt mäktigt och något jag ser fram emot.
 
 
 
Wish me luck!
 
 
 
 
 
 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0