Karlstads Maratonstafett

Den 22 Maj 2013
 
Första upplagan av Karlstads Maratonstafett gick igår, tävlingens längd var ju självklart ett helt maraton vilket motsvarar 42.2km men eftersom det var en stafett så var den indelad i 18 sträckor och varje sträcka var ca 2.3km.
Varje lag fick innehålla 4–18 personer som delade på de 18 sträckorna och lite nytt för alla löpare var nog stafett-pinnen, eftersom tävlingens arrangörer var IF Göta och OK Tyr så genomfördes stafetten med orienterarens så kallade sportident-pinne. SI-pinnen som den också kallas, är väldigt simpel och smidig att använda. Du sätter pinnen på fingret och sedan när du närmar dig en stämplingsenhet så stämplar du genom att trycka ner pinnen i ett hål som finns i enheten, då ska en lampa börja blinka och ett ljud ska komma från enheten.
 
 
Jag var där under hela dagen som supporter och deltagande. Jag tävlade för IF Götas lag som vi fixade ihop de sista löparna kvällen innan. Vi såg det som en rolig grej, så vem som helst kunde anmäla sig i IF Götas forum för att delta. Vi blev 13 löpare som delade på de 18 sträckorna. Ni som kan räkna förstår att inte alla kunde springa två sträckor var, så coach André tror jag det var som avgjorde vilka som fick springa två sträckor. Jag var en utav dom.
 
Jag hade fysikprov innan jag begav mig till Tyrstugan, provet började 14:10 och man fick sitta en bra stund om man behövde, lite längre än till 17:00 om man ville. Jag utgick från att jag skulle sitta där ett tag och meddelade på forumet att jag kanske kom lite sent till stafetten eftersom att jag behövde skriva klart provet och sedan transportera mig till tävlingsområdet. Så eftersom att jag förmodligen skulle komma sent så missade jag laguppställningen och det var säkert därför jag fick två sträckor, haha.
Provet gick lite snabbare än beräknat så jag var klar vid 16:30 och försökte få tag i André för att meddela att jag kommer i tid till starten, om han ville korrigera uppställningen. Men han svarade inte, så jag fick ta mig dit ändå.
 
Väl på plats så blev jag chockad över att det var så många där, det var riktigt kul att se att det var ett sånt stort intresse för att springa stafett. Det var kul att jag såg så många som endast var motionärer men ändå ställer upp för laget. Det fanns två klasser, en företagsklass och en tävling/motionsklass. Vi i IF Göta deltog i tävling/motionsklassen och hade svårt att se något lag som skulle slå oss, då vi alla är starka löpare.
Benjamin Ahlbäck sprang första sträckan och skaffade göta en lucka på 15 sekunder när han växlade ut till André som även han vann sin sträcka och utökade ledningen till 1.01 så IF göta hade en betryggande ledning redan vid två sträckor löpta. Dessutom hade vi så många pigga och fräscha löpare som skulle ut och alla kapacitet att springa snabbt, så luckan växte relativt bra efter ytterligare några löpare. När vi gick i mål på sträcka 5, hade vi en ledning på precis 8 minuter. Vilket motsvarar ungefär en hel sträcka före andra laget.
Vi fortsatte successivt att utöka ledningen med nya och fräscha löpare. Det var riktigt kul och underhållande att se alla löpa faktiskt.
 
Det började sakta men säkert närma sig min tur att springa, benen kändes väl helt okej efter Göteborgsvarvet, inte i toppskick, men jag kunde i alla fall ta mig framåt, haha. Sören växlade över till mig och jag gav mig även, början av banan gick lätt nedför längs en väg och där kunde man hålla bra tempo. Sen kom en lite skarpare än 90° kurva och man fick sänka hastigheten och sedan accelerera igen, efter kurvan var man påväg lätt uppför för att sedan ge sig in i "mördarbacken". Jag låg på kontrollerad fart och ville helst undvika mjölksyra då jag skulle springa en till sträcka efteråt. Tog små och lätta kliv uppför backen för att sedan kunna hålla jämn hög fart uppe på platten. Efter lätt löpning uppe på toppen bar det utför och in mot växling, jag växlade sedan tillbaka till Sören som gav sig ut på sträcka 17 av 18. Min tid på detta varvet klockades på 8:07.
Jag hämtade andan, pratade med coach André, joggade lite lätt för att skaka loss benen och sedan tagga till igen. Efter Sören kom tillbaka var det dags igen. In i startfållan, växla, ge sig iväg på den lättlöpta första delen. När jag kom till den skarpa 90°  kurvan så hade jag en löpare framför mig, som gjorde att jag inte kunde ta innerkurvan utan fick gå ut och sänka hastigheten ännu mer, för att sedan accelerera upp i fart igen. Jag klockade mig 10 sekunder snabbare än första varvet precis innan jag gick in i backen, låg kontrollerat i backen och sen när jag kom upp på platten var det bara att ge gärnet. Jag tryckte på så gott jag kunde och fick med mig en ordentlig fart på platten. Kom ner mot stämplingstältet och vid sista lilla backen stod hela laget och väntade. Jag kollade om alla hängde på och det såg ut att va ett långt led, sen höll jag på att springa in i det heldragna ATA-bandet för att jag inte kollade framåt, haha. Tydligen sprang jag lite för fort nedför, så laget hann inte med, nästa gång får jag nog gå i mål, roligare om alla är samlade, fast tack vare min fart nedför klockades vi på tiden 2:25:59 så det var en värdefull sekund jag hann under. Mitt andra varv gick på 7:47, alltså 20 sekunder snabbare än första varvet.
 
Vi slutade som segrare med 13 minuter och 48 sekunder tillgodo före Fredrik Erikssons lag Mobarez IFdär jag även hade en träningskompis, Qudrat, som var med och sprang.
 
Det var riktigt kul att få sluta som segrare på första upplagan av Karlstads Maratonstafett, vi hoppas att den får en uppföljare och att vi får försvara segern nästa år.
 
RESULTAT: (vi är Benjamin Ahlbäck) :D
 
 
 Alla bilder är tagna av Fredrik Karlsson
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0