Triathlon - Trollhättan

Den 25 Maj 2013

Innan loppet:

 

 Idag är det dags för Triathlon nere i Trollhättan som avverkas i grupp (man måste hålla ihop på ett spann inom 30s), jag fick förfrågan av en klasskompis om jag ville delta i hans lag, de har Triathlonet som ett projektarbete. Distanserna i etapperna följer:

 

300m Simning

45km Cykling

13km Löpning

 

Jag tycker det är skönt att simningenär så kort, eftersom jag inte är en sådan bra simmare, simma bröstsim kan jag göra snabbt, men crawla är jag sämre på. Och ja, simningen sker inomhus, haha.

Cyklingen kommer nog inte vara några problem alls eftersom jag brukar åka iväg på cykelsemester med föräldrarna och cykla ett antal mil varje dag. Ont i rumpan kommer man garanterat få, eftersom jag är ovan cyklist. Jag cyklade till Kil i torsdags (15km, 37:30) och har rätt ont i rumpan idag, haha.

Löpningen kommer nog kännas rejält seg med tanke på de 45km som avverkas på cykeln innan och bara för att göra det ännu värre, löpningen kommer genomföras på den ”fruktade” Kraftprovet som jag deltagit på ett par gånger. Den banan är riktigt jobbig utan 300m simning + 45km cykel innan.

 

Blogginlägg om just kraftprovet kan du hitta: HÄR

 

Målet är att genomföra loppet, tiden spelar ingen roll då alla har olika kapacitet och är olika tränade. Jag ser fram emot detta som en riktig utmaning och det ska bli väldigt intressant att känna på känslan när man kliver av cykeln och ska igång på löpningen. Jag ska höra med de andra om jag kan springa själv på löpningen, då får vi dock en tilläggstid på 1h men vi är med på tävlingen utom tävlan, så vi slapp betala anmälningsavgiften på 4500kr, så tiden spelar egentligen ingen roll, eftersom sluttiden vi får är det bara att dra av en timme om de ska skriva in i sin rapport. Cykeln ska bli kul att se hur vi alla klarar av, jag vet att jag även är en hyfsat stark cyklist då jag aldrig ger mig i backarna och har riktigt bra återhämtning när man bara rullar på.

 

Som sagt, jag ser fram emot detta och hoppas allt går väl och blir en rolig grej att ha genomfört.

 

Tack och hej, leverpastej.

Nu ska jag iväg och göra min grej.


Efter loppet:
 
Vi anlände till Trollhättan med god marginal och kunde koppla av, höra oss runt med funktionärerna angående våra frågor. Väl på startområdet så fanns det olika växlingsfållor, vi hade nummer 80, där i fållan stod det dryck, bananer och en påse med lite allt möjligt som bars och choklad. Första starten gick 10:00 och vi fick reda på att vi hade våran start 11:15, så vi gick in i simhallen och kollade hur starten gick till, hur man simmade när det var två lag på samma bana och vart man klev upp ur bassängen. Eftersom simningen var inomhus så fick man gå utomhus och sedan springa till växlingsplatsen barfota när underlaget var asfalt. Vi gick sedan in i sporthallen och kopplade av. När klockan närmade sig showtime så gjorde vi oss i ordning och begav oss till simhallen.
Starten gick och vi kom iväg, men tyvärr så fick en lagmedlem kramp och fick passa simningen, men det gjorde inget egentligen, eftersom vi redan var med utan tävlan. Simningen gick bra och vi var med relativt bra i förhållande till motståndarna. Vi skyndade oss ut ur hallen till växlingsfållan.
 
 
Väl vid växlingen satte vi på oss tröjor, fixade cykelgrejer, väska (jag hade en påse med lite allt möjligt, pump, banan, kamera, karta, vätska och choklad) och sedan gav vi oss iväg på cykelturen. Tiden stod nu på 11 minuter när vi var redo för cyklingen. De första 20km på cykeln är ju i stort sätt bara transport och sedan gäller det att orka sista biten. Jag tror nästan vi öppnade lite hårt så vi orkade inte riktigt hålla farten mot slutet. Vi stötte även på massa problem längs vägen så som kedjor som hoppade, pisspauser och den självklara fienden, mjölksyra.
Det var en fin sträcka att cykla med många uppförsbackar vilket passade mig, eftersom jag fungerar som en maskin nästan, bara matar på, haha. Som vanligt känns början superlätt och slutet sjukt segt och långt. Vi blev omkörda av flera lag, men vi hade ju ändå inga mål att gå på seger, utan bara ta oss runt. På PM rekommenderades cyklar med bredare däck än racingcyklar. Men väl på plats så var det många som hade racers. Alla dessa var imponerade av oss som hade helt vanliga cyklar, så ja, man är ju inte bättre än sitt material ;) När vi väl hade kommit i mål och klev av cykeln så kändes benen som bly, men efter lite lätt jogging så släppte det relativt snabbt ändå. Jag trodde det skulle bli mycket, mycket jobbigare. Skön känsla.
 
Vi sprang ut på banan med mig i spets och de andra hakade på så gott det gick. Vid ungefär 1km så stötte vi dock på problem igen, Denna gången var det en annan lagmedlem som fick kramp och hade problem med att jogga lätt. Så det slutade med att vi fick gå. Eller ja, inte jag, för jag valde att springa hela tiden och alltid hålla igång ändå, det betydde att jag joggade runt i en ring eller fram och tillbaka.
Löpning är ju självklart min starka gren, och det kände jag ju direkt när vi sprang. Lite synd att de andra inte orkade i löpningen, men alla kämpade sig tappert runt trots kramp, seghet och utmattning.
Vi var ute lite mindre än 4h, vilket är en helt okej tid för att vara debuten, men jag fick pusha på dem på slutet så vi skulle klara under 4h :)
 
Det var riktigt kul faktiskt, även om det är en rejäl utmaning, skulle definitivt kunna prova på igen, bara simningen är kort, haha.

Nu mår faktiskt benen rätt bra, bara kroppen som är lite sliten efter att hållt på i 4 timmar.
Kommer definitivt somna gott :)
 
Bra jobbat, Jonatan Henriksson, Victor Bergh, Sinisa Dragic, Felix Wingqvist och våran supporter, Linus Spjuth!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0