Beep-Test

I Tisdags var det beep-test i skolan. Vilket jag verkligen såg fram emot något enormt.
Hade inte gjort något beep-test tidigare men har hört mycket om det, så det var kul att få prova på.
Dock så körde jag 30st 200m intervaller måndag kväll, så var osäker på hur benen skulle svara på idrottslektionen, men tydligen svarade dom väldigt bra.
 
Lite kort fakta om beep-test:
 
"Beep-test är ett konditionstest som går ut på att man springer fram och tillbaka mellan två punkter som är 20 meter från varandra. Under testet spelas ett band eller en CD med pipljud i vissa intervaller. Vid varje pip ska testpersonen ha nått till nästa punkt. Under testets gång minskas tiden mellan pipen successivt, man måste alltså springa snabbare och snabbare ju längre man kommer i testet."
 
Ett vanligt beep-test brukar ha 21 nivåer, men testet vi gjorde hade bara 15 nivåer, dock så vet jag inte om intervallet ökade på våran istället.
Hur som helst så kom jag till nivå 15/15 och klarade 2/13 intervaller. Kände seghet i benen och gav upp på tredje intervallen utan att försöka, har inte den explosiviteten som behövdes för att ta ikapp.
Totalt gjorde jag 146 vändningar, vilket tar rejält på benen.
 
Tidigare skolrekord var nivå 14, så jag fick ett fint skolrekord (nivå 15) och ett klart godkänt första beep-test.
 
På eftermiddagen hängde jag även på André och körde 15st 300m-intervaller. Så konditionen och återhämtningen finns där. Efter träningen tryckte jag i mig en hel form med pastagratäng!
 
 
.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0