Tjurruset

I Lördags var det Tjurruset i Karlstad, som i år hade blivit flyttat till I2-skogen med start vid KMTI, tidigare har Tjurruset varit vid Skutberget.
 
Körde som vanligt en ordentlig uppvärmning på ca 5km.
Brukar vilja ha runt 4-7km på 10km tävlingar som uppvärmning för att komma igång ordentligt.
Benen kändes fräscha och startskottet gick, försökte ligga på högt tempo redan från start, då det var en ren löpning en bit framöver.
 
Vinnaren, Anders Kleist låg framme i spets redan vid starten, han låg alltså etta från start till mål.
Hade några få löpare en bit framför mig, bland annat André Rangelind, Hans Brolund och Claes Nyberg, när vi gick in på första lilla terräng-partiet som bestod av en äng.
 
Själv hade jag hamnat i en fin liten klunga på ca 10 löpare, här fanns löpare som Sören Persson, Andreas Blomgren och skidtalangen Marcus Ruus.
Kom in på ett fint terräng-parti perfekt för orienterare, så jag kunde lätt gå om klungan genom en liten tempoökning.
Svepte förbi dom utan att ens tänka på det, och vips, så låg jag tydligen på 5e plats i tävlingen efter ca 3km.
Jag låg på i ett högt men samtidigt kontrollerat tempo, utnyttjade mosslöpningen väl och tryckte på extra för att få en liten lucka till personerna som hängde i ryggen på mig.
 
Vid mellantiden, 5km tror jag, var vi 3 löpare som hängde tillsammans, jag i spets förföljt av August Mollén och Fredrik Ousbäck inom 5 sekunder.
Vi kom ut till en kohage, där kände jag att benen kändes sega.
Fick släppa förbi mig Fredrik, men ville inte släppa förbi August.
 
Vid ca 6,5km fick jag släppa även August förbi mig.
De båda tryckte på rejält och fick en lucka ner till mig på ca 5 meter.
Vi kom fram till ett parti med bildäck, där de båda saktade ner och jag kunde komma ikapp.
I ett senare skede kom vi fram till en presenning med sopa, både August och Fredrik tryckte på för mycket och halkade till, själv trippade jag framåt och kunde undvika både risken för att halka och även risken för att sänka farten.
Tog mig smidigt över presenningen och drog genast igång en tempoökning för att få en lucka på August, Fredrik och Henric Brohede som hade kommit starkt på slutet.
 
Fick en lucka på ca 5s när vi gjorde sista kurvan in på upploppet.... trodde jag i alla fall, istället var det en U-sväng och tillbaka från samma håll vi kom ifrån, för att sedan göra en till U-sväng och ner i ett litet träsk, eller kärr.
 
Sista hindret var en container som jag lätt tog mig över och kunde behålla farten ända in i mål.
12s var tiden jag hade ryckt ifrån de sista 400m.
 
Det speciella med Tjurruset är att den är ca 10km, i år mätte den dock till 8,3km på min GPS-klocka.
Hamnade på tiden 37:41, som räckte till en 5e plats.
Vinnaren, Anders Kleist sprang in på tiden 33:43, så har en bit upp till toppen :)
August Mollén placerade sig på en 8e plats, han är född -99 och extremt duktig löpare.
Hoppas han orkar hålla i löpningen och orienteringen, då skulle han bli något extra.
 
Eftersom mitt mål var att komma topp 10 i år, så är ju extremt nöjd med min 5e plats.
André kom på en 4e plats, på tiden 36:04.
Jag och André har båda avancerat näst intill identiskt i förhållande till varandra.

I år blev det svårt placeringsmässigt, men tidsmässigt är näst intill samma.
Förra året var skillnaden 1:31 och i år 1:37, fortsätter vi båda i denna takten, ser det lovande ut kommande Tjurrus.
 
För detaljerad info från André's lopp: André Rangelind's blogg
 
Värt att nämna var att André, Benjamin, Elin, Martin och Agnes tog en fin lag-seger i årets Tjurrus, utklädda till Kenyaner!
 
RESULTAT:
 
Vinnaren - Anders Kleist
 
 4a - André Rangelind
 
 Ett av hindrena, var lite kritisk mot detta hinder,
då det hindrade löpningen totalt.
Bli knuffad i sidleds är okej, men få en smäll rakt framifrån
och bli stillastående eller åka bakåt ner i vattnet kan förstöra loppet
och placeringarna totalt, tur att jag inte fick en värre knuff bakåt,
då hade det inte blivit någon 5e plats utom en 8e plats.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0