Volvo Arvika Halvmaraton

Idag bjöds det på ett fint halvmaraton i Arvika, loppet gick runt sjön Racken, samma väg som Rackenrundan gick för ett antal år sedan, som Leif Sjöstrom hade sprungit ett antal år.
 
Jag och Leif åkte till Arvika ökade temperaturen mer och mer.
Förstod direkt att det skulle bli ett varmt lopp för min del, dessutom endast 3 vätskekontroller.
Tur dock så ändrade dom det på tävlingsdagen till 4 vätskekontroller.
Vätskekontrollerna kom ungefär vid 5-10-15-19, till skillnad från Läckövarvet som hade vätskekontroll var 3e km.
 
Starten gick, jag försökte ligga passivt till en början, hade ingen aning om hur konkurrenterna sprang på denna sträckan.
 
Leif, Martin och Andreas kom iväg i en trio, tätt följt av mig, Thomas och Emil (tror jag).
 
Låg strax under 4 minuter vid första km, tror andra km var relativt jämnt också. (min klocka krånglar fortfarande lite)
 
Thomas gick ifrån och jag blev löpandes med Emil i hälarna, men inte länge.
Jag brukar alltid vilja hålla bra tempo i början för att sedan försöka hitta min optimala hastighet för att orka långt.
Idag blev den hastigheten 4min/km som jag höll väldigt jämnt hela vägen, låg ungefär samma avstånd till Thomas hela vägen, tills ca 14km, där han fick kliva av p.g.a håll.
 
 
Vid 15km hade jag 1:00:25
 
vilket skulle betyda 1:24:25 vid 21km. (Halvmaraton är 21.1km)
Kom i mål på 1:25:30, så med tanke på den rejäla uppförsbacken de sista 500m där man bara trampade luft, så kan man säga att jag höll samma fart från 2km -> 20km.
 
Leif gjorde en imponerande insats och kom 2a, jag vet att han är en bra löpare på 10km, men att han även höll samma höga tempo på 21km gjorde mig djupt imponerad. Leif gick i mål på tiden 1:21:16.
 
Jag hamnade på en 4e plats, 4:32 efter segrande Martin Holmstrand (1:20:58)
som vanligt utanför pallen, men med tanke på att jag fortfarande är den klart yngsta i herrklassen så får jag vara väldigt nöjd ändå, även om jag aldrig kniper några pallplatser.
 
Efter loppet blev det hemfärd men först en tripp till mcdonalds!
 
______________________________________________________________________________________________
 
Till er som tycker jag är galen som springer 21km, så kan jag meddela att det finns värre!
Mona och några götister gjorde en enorm insats idag också, på 6h-loppet på borgmästarholmen.
 
Och ja, de sprang så långt de kunde på 6h.
Resultat 6h-loppet
 
För mer detaljerat så kommer förmodligen Mona själv lägga upp ett inlägg i hennes blogg, som ni hittar vid "Länkar" till höger.
 





 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0