Korta terräng-DM 18/4-13

Den 18 April var det Korta terräng-DM i Skåre som mätte en sträcka strax över 4km.
Jag visste redan innan tävlingen att det skulle bli tufft motstånd med många duktiga löpare, dessutom såg jag fram emot att få möta Marcus Ruus igen på löpning. Han hade nyligen slutat skidsäsongen och börjat med löpning igen. Hans enorma framgångar på skidorna i vinter gjorde mig nyfiken till att se hur hans löpform var. Dessutom är inte 4km min distans och han är bättre än mig på kortare sträckor.
 
Väl på plats i Skåre så var det många duktiga löpare där och fler anslöt sig i efterhand. Bland annat Anders Eriksson som sedan tog hem loppet. L-O Gäverth var på plats också, vars form är på väg upp igen.
Det var riktigt många duktiga löpare på plats innan starten och jag visste att det skulle bli tufft att placera sig bra, speciellt med tanke på att jag nyss börjat med hinderteknik och belastat vaderna.
På uppvärmningen granskade vi banan som var en 2km slinga som vi skulle löpa 2 varv på. Det var ett par kluriga kurvor och ett isparti som var lurigt att springa fort på.
 
Starten gick och jag försökte hänga med täten eftersom jag tävlade i seniorklassen så måste man försöka satsa på bra placering, även om man vet att man inte klarar av att ligga där uppe.
Startsträckan bestod av en raka där vi hade motvind, vilket inte kändes någonting alls första varvet. Vi kom in i skogen där vinder avtog direkt och klungan jag låg i drogs ut till ett led, där jag låg sist, med Marcus Ruus, Anders Frykblom och jag sist. Sen efter 1km hoppade Frykblom av så jag hade en lucka fram till Ruus som jag aldrig lyckades ta ikapp. På ispartiet hade jag också problem så luckan växte alltid där.
 
Jag kom i mål 11 sekunder efter Ruus och 1 min och 2 sekunder efter segrande Anders Eriksson.
De dryga 4km avgjordes på 14.23 vilket jag är relativt nöjd med.
 
 
RESULTAT:
 
.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0