Startmilen - Örebro

Den 6 April - Startmilen, Örebro - 10km
 
Före loppet:
Jag har faktiskt inga speciella förväntningar nu, första tävlingen på tävlingssäsongen.
Jag har haft en sjukperiod och magont förra veckan, så det har i stort sätt bara blivit denna veckans träning och jag har känt av att jag inte har något speciellt tryck i steget.
 
Jag hoppas det kommer tillbaka under tävlingen, men som sagt, jag är glad om jag tar mig runt och är nöjd.
Hamnar jag på en stabil 35/36-tid som jag gjorde flera lopp förra året blir jag väldigt nöjd, eftersom detta bara är början på tävlingssäsongen, men efter tisdagens 1000m intervaller känns inte formen så god.
 
Det återstår att se, men jag ska dra dit och prestera mitt bästa och hoppas jag går därifrån nöjd.
 
2011:
18 Anton Nilsson -94 Kils OK 35:53
 
2012:
40 Anton Nilsson -94 Kils OK 37:54
 
Förra året hade jag ingen bra dag alls, utan allt kändes tungt, nästan som formen idag, haha.
Blir lite sur om jag inte lyckas prestera under 37:54, men då får jag helt enkelt träna bättre.
Nytt förr i år är att jag representerar IF Göta.
 
Hoppas alla känner igen mig, normalt sett brukar publiken i Örebro alltid heja på mig som "Bra jobbat Kil"
 

Efter loppet:
Vila sig i form.... hmm... kanske något jag borde fundera på? Tydligen presterar jag riktigt bra resultat då i alla fall.
Jag hade som sagt inga speciella förväntningar idag, allt kunde ske. En tid från 35 minuter till 40 minuter var jag inställd på eftersom det har varit segt på sistone.
Väl på plats i Örebro kände jag mig stel och var nervös, jag vill aldrig prestera ett dåligt lopp, speciellt inte när jag vet att så många känner till vem jag är. Redan innan start träffade jag flera som jag kände, folk i publiken som kände igen mig (fortfarande som "Kils-killen"). Jag vill inte springa ett jumbolopp och vara besviken. Jag satte stor press på mig själv även om jag bara såg det som ett testlopp, det måste bero på att jag är rätt tävlingsinriktad.
Jag var inte bara fylld med nervositet och stelhet, utan även beslutsångest. Vädret skiftade snabbt i temperatur beroende på om det blåste eller inte, om solen var framme eller inte. Var solen framme och vindstilla så blev det sjukt varmt och vice versa när det var blåsigt och mulet.
Beslutet fattades 15 minuter innan start, det blev linne och kortbyxor.
 
Startskottet gick och vi kom iväg, benen kändes väl lite sisådär, men jag körde på så gott jag kunde. Passerade 1km på 3:30, fin fart för att vara första km som oftast brukar gå snabbt. Jag höll igen lite och fortsatte mata på. Passerade 2km på 6:59, fortfarande 3:30 fart. Höll 3:30 fart vid 3km också.
Sen runt 4km kom vi till en raksträcka där det blåste kraftigt, jag tryckte på lite extra för att få direktrygg på en annan löpare och låg där hack i häl hela raksträckan.
Löparen jag sprang bakom höll dock lite lägre tempo än jag ville, så vid slutet av rakan gick jag om och tryckte på precis innan vi kom in på en ny raksträcka inne på universitetsområdet. Där fick jag energi helt plötsligt och det blev en bra tempoökning. Jag sprang riktigt fort och lyckades passera ca 12 löpare på andra varvet, och de höll ingen dålig fart utan jag hade bara skruvat upp mitt tempo ordentligt. Jag trodde jag skulle gå in i väggen och krokna totalt, men med tanke på att jag gick om så många så fårr man liksom energikick. Jag gick kom i rygg på Cecilia Kleist som var ledare i damklassen. Jag gick om henne och försökte pusha henne lite eftersom vi båda har tidigare stött på varandra under flera tävlingar. Mitt tempo var dock så högt att jag susade förbi de flesta jag sprang om och väl inne på rakan vid universitetet gick jag om ytterligare 3 stycken. En hade krafter kvar och tog rygg på mig och jag som hade gjort en tempoökning redan vid 8km var helt slut i benen men kämpade på de sista 400m (se bild nedan)
 
Hur som helst så hamnade jag på en 16 plats på tiden 35:02!!! vilket betyder personligt rekord med 41 sekunder.
 
Precis det styrkebeskedet jag behövde. Trots sjukdom och utan tryck i steget tog jag mig nästan under gyllene gränsen 35 minuter. Kommer jag i form igen och fortsätter såhär kan vad som helst hända. Målet i år blir i alla fall att försöka ta mig under 34 minuter, vilket jag anser vara möjligt med min form i nuläget.
 
Jag är supernöjd med loppet även om jag hade velat springa 3 sekunder snabbare och ta mig under 35.
Nu har tävlingssäsongen börjat och jag hoppas att det bara ska gå bättre och bättre.
 
Ironiskt nog var jag nära på att skippa denna tävlingen..
 
RESULTAT:
 
 

Kommentarer
Postat av: Louise

Vad duktig du är, en riktig insperationskälla!

Svar: tack så mycket louise! hoppas det går bra för dig :)
Anton Nilsson

2013-05-14 @ 18:11:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0