DM 10.000m bana

Inför loppet:

Ja, har nyligen börjat komma igång med lite distans igen och börjat hitta trycket i steget. Brukar känna att jag inte har tryck i steget några gånger och behöver ta det lite lugnare för att återhämta mig. Annars tar jag mig bara fram med mitt långa löpsteg men inga spänstiga steg. Blir väldigt energislösande utan spänsten.
 
Just igår tyckte jag ändå att det kändes bra, fast jag låg på lugnt tempo ca 8km och ökade sista 2km. Jag är verkligen ingen banlöpare och tycker bana är sjukt trist att springa på, speciellt när det är långdistanslöpning.
Min favorit är definitivt terränglöpning med skön omgivning. Asfalt ligger högt uppe för att det går snabbt, men terräng är helt enkelt så underbart att springa i.
 
Målet med loppet idag blir pers, dvs under 34.18. Vädret är uppenbarligen på min sida eftersom det regnat hela dagen och jag har problem att springa i värme, så detta blir säkert bra. Hoppas formen sitter bra och att jag prickar rätt dagsform. En tid under 34.00 vore underbart, men jag har mina stunder. Antagligen jättebra lopp, eller medelmåttigt, ärligt talat gör jag sällan sjukt dåliga lopp.


Efter loppet:
Jag kan säga att jag varken är nöjd eller missnöjd med loppet, helt okej lopp ändå.
 
Jag kom ensam direkt från start som jag nästan anade, utifrån tidigare lopp så kan man alltid jämföra sig med sina närmaste konkurrenter, vilket i mitt fall var Leif Sjöström och Fredrik Nordström. Jag vet att Leif alltid öppnar hårdare än mig och att Fredrik alltid öppnar lugnare än mig. När startskottet gick, visade det sig att jag hade rätt, så jag kom direkt ensam då Leif hakade på Anders Eriksson och jag vill inte öppna så snabbt. Jag låg på 3:25 tempo i första kilometern och hade några meter fram till Anders och Leif. Det blåste lite så varje gång vi kom till upploppsrakan så fick vi motvind som kunde variera i styrka. Vissa gånger var det rejäl motvind och andra gånger kanske det inte kändes någon vind alls.
 
Andra kilometern avverkades på något sämre tid, jag hade då koll på Leifs position i förhållande till min. Han låg ungefär exakt 100m före mig. Några varv passerade och han låg fortfarande ca 100m före mig, sen när vi passerade någonstans runt 4km så hade luckan växt rejält ända till ca 200m, kollade då klockan och nästa kilometerpassage låg jag på 3:35-tempo. Svårt att hålla uppe tempot helt själv, speciellt för min del då jag saknar snabbhet eftersom jag byggt upp min löpning på helt fel sätt.
 
Skrev aldrig klart detta inlägget men fortfarande kul att läsa min känsla inför loppet och de två första kilometerna, hahah!! Mvh Anton -2018

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0