Conny's Sydvästrace 2012

På nyårsafton var det dags för Conny's Sydvästrace, Banan mäter 8,2km lång och går i centrala Grums.

Senast (2011) fick jag äran att dra på mig Sydvästen för första gången, det var väldigt stor och jag kände mig rätt dum ut i den, men jag kände fortfarande stolthet. Fredrik Nordström var frånvarande år 2011 då jag knep segern före min tränare, Christer Skoog.
Känns alltid lite trist att vinna när man vet att bättre löpare är frånvarande, men en vinst är alltid en vinst.
 
NWT förra året
 
Men denna gången var det andra förutsättningar. Fredrik var närvarande och säkert sugen på att ta tillbaka sin sydväst, vilket jag inte skulle haft något problem med, eftersom den är så sjukt stor för mig, hahah.
Jag ville självklart vinna nu när han var på plats och visa att jag inte är helt chanslös.
Början av loppet är nästan bara nedför och jag gick ut i ett kontrollerat högt tempo, ville försöka knäcka bakomvarande konkurrenter redan från start. Det resulterade i att jag nästan höll på att knäcka mig själv, men jag fortsatte trycka på ändå och till slut fick jag en liten lucka, små luckor på ca 5 meter är sjukt jobbiga att hämta ikapp. Efter en lång löpning på Sveagatan kom vi till en delning, där man antagligen kan springa över gräset på en gångväg eller en liten omväg på bilväg, jag körde över gräset för jag tyckte det såg fint ut, men det var sämre än jag trodde så Fredrik plockade in lite på mig och var strax bakom mig innan vi gick in i en lång backe.
 
Jag brukar vilja hålla nästintill samma tempo uppför - platt - utför så jag tryckte på lite extra uppför för att hålla uppe tempot. Fredrik tappade nog lite tror jag och sedan fick han stanna till för en bil som kom. Så min gräslöpning och bilen jämnade ut sig lite. Jag hade koll på vart Fredrik var sista 2-3km men jag ville ändå springa in på en så bra tid som möjligt, så jag var tvungen att trycka på hela vägen. Spurten var en väldigt isig stig som verkligen inte gick bra att springa på, tur att man inte drog sig i där.
 
Jag tog mig i mål på tiden 29:58 vilket var 38 sekunder snabbare än Fredrik och 48 sekunder snabbare än vad jag hade förra året, då det var bättre underlag.
Det bevisar att mina framgångar fortsätter uppåt i rask takt. Jag är väldigt nöjd med året som gått.
 
I år sprang jag även med Sydvästen och mina Icebug-joggingskor.
Sydvästen är tyvärr lite för stor för mig, hahaha ;)
Fjolårsvinnaren Anton Nilsson, Kil, försvarade sin titel i herrarnas långa bana, och får därmed löpa i sydväst även nästa år.
 
NWT Artikel
Resultat

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0