Terräng-SM

Inför:
Testat springa banan idag, känns som en fin "Anton-bana" och jag hoppas benen har full fart imorgon. Regnar det inatt blir det eventuellt terrängskor men annars kör jag på mina lätta joggingskor. Banan är rätt krävande vad jag fått höra och den innehåller inte många återhämtningsställen, utan det blir mest att fortsätta mölja på. Vilket är bra, jag kan typ bara mölja på. Går jag inte in i väggen imorgon så ska jag nog kunna få till ett riktigt bra lopp.
 
Jag är ovan denna distansen (6km, dvs 3 varv). det var ett bra tag sedan jag körde 5.000m testloppet så känner mig inte trygg med taktiker men det är bara att köra och göra sitt bästa, mer kan man inte begära! 
 
Hoppas för övrigt på en topp 10 placering och blir klart nöjd om jag lyckas. Föredrar längre distanser och banlöparna föredrar väl kortare distanser, så vi alla ogillar nog bansträckningen ;) 
 
För övrigt är jag på Scandic hotell nu med IF Göta Brajdarna och kopplar av, vi ska snart äta och jag behöver fylla på ordentligt idag.
 

 
Efter loppet:
 
Tävlingsdagen började med att jag vaknade på natten, 03:13, klarvaken och fundersam. Ingen vidare uppladdning med lite sömn, kan det varit kroppen som kände av man skulle ställa om sig till vintertid? ;)
hur som helst så beter sig min kropp lika konstigt som vanligt. Tänkte inte så mycket på det utan somnade om för att sedan vakna 06:55 igen. Skulle då gå upp och äta frukost ensam men till min förvåning så var André vaken så jag fick sällskap vid frukostbordet.
 
Efter frukost blev det en morgonpromenad och mitt tävlingssinne gick igång då jag spelade ett "reality" spel där man använder GPS i mobilen och tar över virtuella zoner. Jag tog över 3 stycken i Borlänge för att sedan några minuter senare förlora dom till en som var ute med cykel och tog över alla zonerna. Väl tillbaka på hotellet tänkte jag ta ett morgondopp i den uppvärmda poolen, men icke sa nicke. Poolen var tydligen stängd då så då blev det inget bad för min del på Scandic. Blev att gå upp på rummet och sedan packa väskorna inför färden till Falun och Lugnet.
 
På plats i Falun och när det strax var dags att dra igång med uppvärmningen hade inte riktigt maten lagt sig, vilket alltid oroade mig, speciellt när nerverna spelar en ett spratt också. Uppvärmningen kändes lätt och fin och backarna kändes inte som någonting när jag studsade uppåt, ville verkligen att denna känslan skulle bevaras till tävlingen. Jag hade inga speciella förhoppningar på stora tävlingar som SM då jag inbillar mig att jag endast är bra på tävlingar över 10km. Jo, jag kan ju säga att efter helgens lopp så ska jag nog inte riktigt räkna bort mig på de kortare distanserna ändå när det kommer till stora tävlingar.
 
30 sekunder kvar till start, jag är laddad, benen är laddade, snälla startskott, bara kom. 30 sekunder kan gå så extremt långsamt ibland. Startskottet, den eviga väntan. Det blev 10 sekunder kvar, planen var klar i mitt huvud. Högt, kontrollerat första varv och försöka anpassa sig någorlunda till omgivningen. Starten gick och det blev som vanligt en bra rusning i början, jag tassade upp fint första backen och försökte hålla igen så mycket det gick eftersom jag inte ville dra på mig mjölksyra på varv 1 av 3, jag kom perfekt i innerkurva och sen bar det utför. Jag tappade lite på dom där framför men en sån liten lucka var inget att oroa sig för på första varvet. Tog "hårnålskurvan" perfekt och kom ikapp dom igen innan den jobbigaste backen på hela banan. Hade även där innerspåret och matade på bra uppför, blev trängd precis innan svängen och fick sänka farten lite, ganska irriterande. En frustrerad Anton bestämde sig för att öka tempo när han kom upp på platten och jag gled ifrån dom som trängde mig. Vi kom senare fram till högsta punkten på banan (tror jag) som var strax före 1000m-passeringen. En 180°-sväng = stopp.. springa, passade mig perfekt eftersom jag är snabb att accelerera och komma upp i fart igen. Fick alltid småluckor vid tillfällen som uppför eller skarpa kurvtagningar, vilket det fanns gott om. Vi kom senare upp på en banvall där underlaget var lite sugande och precis i slutet av banvallen var det mycket upptramat och det var lera som bildats, första varvet sprang flera ytterkurva för att inte bli leriga. Van orienterare som jag är, kortaste vägen gäller, jag blir ju ändå blöt eller lerig sen. Det går inte att undvika om du vill ha ett optimalt lopp helt enkelt. Vi sprang nedför en stund och sen vände tillbaka för att komma in i "hästskon" som välkomnade oss med först en backe, sen nedför, skarp kurva, backe och sen nedför igen för att gå ut mot varvning/mål.
 
Första varvet passerades och jag låg på delad 17:e plats, endast 11 sekunder efter ledaren, låg fint där jag ville ungefär och höll bra tempo. Tappade lite på några framför på det lättlöpta partiet men tog snabbt igen den luckan när vi kom till första uppförsbacken. Jag flöt även på bra utför och tappade ingenting på dom framför, började sakta men säkert plocka fler och fler platser och benen började sakta bli tyngre och tyngre. Jag höll mitt tempo och fick en energikick varje gång jag gled förbi någon. Andra varvet passerades och jag låg nu på en 11:e plats. Jag hade plockat 7 löpare detta varvet och fortsatte plocka på folk framför. Återigen uppför första backen, jag anslöt till 2 stycken, sen vid "hårnålskurvan" placerade jag mig innerst och satte i högerfoten med hög kraft i ett fotspår, fick kortast möjliga väg och tack vare det höga trycket och belastningen på högerbenet så fick jag med mig fart igenom den skarpa kurvan och smet förbi en av de framförvarande löparna. Fortsatte i samma stil, men när 1km återstod av loppet så började benen fyllas med rejäl mjölksyra. Fick väldigt tunga ben men mitt långa löpsteg tar mig fortfarande framåt i en bra hastighet, snabbare än mina konkurrenter. När 500m av loppet återstod hade jag en löpare ca 5 meter framför mig. Vi höll rätt identisk fart och jag kom inte ikapp honom hur mycket jag än ville. Men.... det återstår två backar, första backen precis när man kommer in i "hästskon" var vi fortfarande rätt jämna uppför, André skrek något i stil med: "Ge allt sista backen, bara maxa", jag plockade på honom i nedförslöpningen och kurvtagningen. Sista backen, nu gäller det. Var någon meter bakom honom när vi gick in i sista backen, jag tryckte på allt jag orkade uppför och PRECIS innan krönet smet jag förbi honom och hade riktigt god fart med mig över krönet. Att ha med fart över krönet ger alltid någon extra meter, så därför ska man alltid ge det sista över krönet. Jag hade en lucka i sista nedförslöpningen och behöll den hela upploppet.
Slängde mig på marken direkt och kippade efter andan. André kom fram och var riktigt nöjd med min prestation, sen kom dom andra i Göta-gruppen fram och grattade mig till ett bra lopp.
 
Jag kom i mål som 7:a på tiden 20:50, 1:15 efter vinnande Napoleon Solomon som alltid är outstanding och som tog en grym 2:a plats på 4000m på herrsidan. Riktigt bra hopp framåt med tanke på att jag kom 26:a förra året. Dock var förra året 4km, vilket verkligen gynnar banlöparna som är snabba.
Jag la upp mitt lopp helt perfekt och är supernöjd med topp 10-placeringen med tanke på att jag helst springer halvmaraton om jag får välja. 5-6km är en vanlig uppvärmningsdistans för mig innan mina 10km lopp. Jag är nöjd och kul att jag klarar prestera när det gäller. Jag plockade 3 placeringar i kurvtagningar och fler placeringar uppför. Om jag inte minns helt fel så sprang inte en enda löpare om mig på hela tävlingen (om man bortser från starten) utan jag avancerade klokt och smart. Roligare att plocka placeringar än att tappa!
 
Efter loppet så blev det nedjogg med André som värmde upp inför sitt lopp och sedan när André tävlade fick jag en ny joggingkompis i form av den unga orienteringstalangen Tove Alexandersson, vi joggade och pratade en stund innan jag var tvungen att springa bort mot varvningen och pusha på André.
 
Sammanfattningsvis, jag hade en riktigt bra helg och alltid kul att åka iväg på såna här grejer med likasinnade som också är intresserad av löpning. Hade med mig trevlig umgänge i form av Karlstadsgänget och träffade även gamla och nya vänner där uppe. Alla götister gjorde bra ifrån sig på den tungsprungna och krävande banan, sen avgör dagsformen hur loppet går.
När min form är god och jag får en riktigt "Anton-bana" då får jag även till riktigt bra lopp. Tjurruset i karlstad och i stockholm gav ju en 4:e resp 2:a plats, så blir terräng-SM i sådan terräng, då kanske jag till och med vinner ;)
 
Nu kommer lite bilder! Jag har fortfarande den där framåtlutande löpstilen, inte när jag kör vanliga 10km lopp, men i såna här sammanhang smyger den sig fram tydligen, det syns klart på vissa bilder.
Nog syns det även vilka bilder som är tagna med Moas proffskamera och vilka som är tagna med min skruttkamera :D
 
 
 
 
 
Tung och utslagsgivande bana där det gäller att hålla huvudet kallt.
 
Resultat:
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0