Lidingöloppet, 10km

Inför loppet:
 
Imorgon är det dags för Lidingöloppet! Förra året var första gången jag deltog i detta loppet. Jag springer i min klass (P19) som är 10km, nästa år får jag dock inte vara med där längre utan då kommer jag gå upp i 15km (M22), fast jag tror nästan att jag kommer hoppa upp till 30km klassen då, men det återstår att se nästa år.
 
Inför årets lopp så har jag inga speciella förväntningar just placeringsmässigt, Sverige har många duktiga unga löpare på 10km och jag är väl en av dom, men ändå inte tillräckligt bra för att vara med om de främsta placeringarna. En topp 5 skulle jag vara riktigt nöjd med, trots att det målet är svårt så har jag ju mina dagar och kan springa riktigt bra och snabbt. En 34.18 tid på vanligt 10km lopp som jag gjorde på stadsloppet räcker långt, så jag vill gärna pricka en sån dag.
 
Förra året kom jag 12:a på tiden 36:08. Denna gången slog Marcus Ruus mig med 22 sekunder, vilket gav en 6:e placering. Så det var riktigt tajt där, hade jag sprungit 23 sekunder snabbare så hade jag gått om 6 personer.
 
Främsta målet är att slå min tid från förra året, men jag vill som vanligt spänna bågen och det vore riktigt kul om jag kunde gå under en 35-tid. Så det får bli andra målet.
 
Om en timme går bussen till Lidingö, så jag ska göra mig redo och fylla på med vätska och ladda med mat! Jag åker och bor med Sisu-Forshaga, vi ska bo på Lovik, ett riktigt trevligt ställe!
 

 
Efter loppet:
 
Fick till ett kanonlopp faktiskt, riktigt nöjd med prestationen, men räckte det till målet?
 
Jag gick upp runt 05:58 men första alarmet gick 05:45, då kollade jag som vanligt lite på mobilen tills jag gick upp. Drog på mig kläder och gick mot frukosten som började serveras runt 06:00.
Älskar verkligen hotell-frukost men med tanke på att tävlingen startade 09:00, alltså mindre än 3h till start så kunde jag inte trycka i mig så mycket mat som jag ville.... som vanligt :/
 
Efter frukosten börjar uppladdningen, jag var relativt pigg då jag la mig tidigare än vanligt, men jag är verkligen inte super morgonmänniska. Bussen skulle gå 08:00 så jag packade mina grejer, fixade i ordning mig och begav mig sedan till Andrés rum där vi chillade lite och fixade med nummerlappar osv, chippet som skulle sitta på skon lät jag sitta kvar på nummerlappen som jag redan satt på mig eftersom jag ändå skulle byta skor innan starten.
Klockan närmade sig sakta men säkert 08:00 och vi gick till bussen.
Vi bodde som sagt på Lovik som låg ca 10 minuters bussresa från Lidingö Vallen där vi skulle gå av.
 
Vi kom fram till vallen runt 08:15, jag gick av bussen och begav mig direkt mot starten som låg en bit ifrån vallen, började jogga dit så jag skulle få min 45-minuters uppvärmning som vanligt. 1 km senare på plats vid Grönsta där starten gick så dumpade jag mina terrängskor, kollade snabbt om jag såg Marcus Ruus i närheten och fortsatte sedan uppvärmningen. Jag joggade början av banan och passerade en mellantids-station i grönsta backen. Det började pipa, ingenting jag direkt tänkte på första gången jag passerade, jag fortsatte jogga backen uppåt och stötte på Gunnar Michold, pratade lite med honom och tänkte se om jag kunde stöta på Frida längs spåret så jag joggade vidare. Ville som vanligt ha mina 5-6km uppvärmning så jag joggade 3.3km bort för att sedan vända och springa tillbaka, stötte dock aldrig på Frida. Jag kom tillbaka till mellantids-stationen och reagerade på att det pep igen. Denna gången funderade jag på det lite och kom genast på att jag fortfarande hade chippet kvar på nummerlappen och tänkte illa om tiden gick nu.Gjort är gjort, fanns inget jag kunde göra åt saken så jag hoppades att inget speciellt hände. Kom till Grönsta igen och stötte på Marcus när jag skulle byta skor, vi bytte några ord och sedan stack iväg till starten.
 
Dagens klädsel var kortbyxor, linne och mina terrängskor med gummidobbar. Vädret var skönt löparväder, förutsatt att man blivit varm och kommit igång. Temperaturen låg på ca 7 grader, det var molnigt och lite vindpustar.
 
När starten gick var det rusning som vanligt. Redan efter första gräsytan som vi startar på så stöter vi på Grönsta backen. Jag tog den i en kontrollerad fart medan jag sakta tassade förbi flera dödsflåsande killar.
Idioti var första tanken. Jo visst, man vill ha bra position på en sån här stor tävling. Men 500m in på ett 10km lopp ska man inte vara riktigt så trötta om man vill göra ett bra lopp. 10km-Lidingöloppet avgörs verkligen inte på den första kilometern som är uppför. Dessa killar sprang jag ifrån sedan rätt enkelt när vi kom in på de lite mer lättlöpta partierna. Jag låg precis vid Marcus som slog mig förra året, tidigare i år så slog jag honom på Karlstad stadslopp med 8 sekunder, så självklart var jag sugen att slå honom denna gången. Vi låg på bra fart och plockade sakta men säkert fler och fler personer. Vid ca 3km så saktade Marcus ner lite och jag kom upp jämsides med honom och såg att han höll händerna i sidan av magen, tydligen hade han gel som han krånglade med och sinkade honom, så jag fick gå upp och dra, dock så varade det inte så länge innan Marcus och en annan löpare från Högby gick upp och förbi mig. Jag försökte klistra mig fast i ryggen men vi sprang alltför ojämnt. Jag var stark uppför och sprang långsammare nerför men lite snabbare på platten, så jag det var besvärligt att hänga rygg och till slut fick jag släppa en lucka på ca 5 meter fram till Marcus när det var mycket branta nedförslöpningar. Den luckan höll vi faktiskt i stort sätt hela vägen in i mål.
 Vi var riktigt jämna och plocka båda två ett par placeringar i Abborrbacken och i Karins backe, jag lyckades även plocka två placeringar sista 2km men blev spurtslagen av en jag sprang ikapp sista kilometern.
 
Marcus gick i mål 4 sekunder före mig och sen gick en annan löpare i mål sekunder före mig, lite surt att jag är så nära Marcus men ändå inte tillräckligt för att slå honom. Jag är dock väldigt nöjd med tiden som blev 34:49 vilket är 1 minut och 19 sekunder bättre än förra året. Årets konkurrens var betydligt bättre än förra årets.
Förra året hade min tid räckt till en 3:e plats i P19 (93:or och 94:or). I år räckte det tyvärr "bara" till en 9:e plats i samma klass, P19 (94:or och 95:or). Men jag är nöjd. Jag kom topp 10, jag slog min tid förra året och jag gick under 35 minuter på den kuperade 10km banan.
 
Skönt att få till mitt näst bästa 10km-lopp just på en sån här stor tävling, jag vet dock att det finns mer att ge, gäller bara pricka rätt dag. Nästa år blir det antagligen 15km eller 30km, jag tror det lutar åt 30km, men jag får se hur nästa års planering ser ut innan jag bestämmer mig.
 
Resultat:
 
 
 
 Sen bjuder jag på lite bilder när jag och André spenderade resten av dagen i Stockholm och på en jäkligt efterlängtad asiatisk buffé ;)
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0