Testlopp, 3000m - 1/12-12

Idag var det testloppet i Våxnäshallen, 3000m.
 
En jobbig distans för min del, då den kräver så hög hastighet och att formen stämmer. Jag kände mig hyfsat seg i baksidan på det högra låret. Förmodligen p.g.a Beep-testet i Tisdags (klicka på länken), då man fick man en enorm belastning eftersom man fick vända så många gånger. Dock var det inget speciellt att klaga över, lite seghet hör till.
 
Visste att jag hade kapacitet att springa under 10:00 då jag hade 10:00:02 förra året, till i år har jag haft rejäla framgångar och persat bland annat 4 minuter på halvmaran. Men osäkerheten fanns ändå där, jag har inte tränat snabbhet utan har mest haft fokus på konditionsträning och styrketräning.
 
Med i startfältet var många duktiga löpare och jag tog fokus på Triathlon-killarna Daniel Ahl och Sebastian Högberg som båda anmält sig på 09:45, vilket definitivt inte skulle vara omöjligt om jag hade en bra dag. Så jag valde att köra på "bära eller brista". Starten gick och direkt till spets gick André Rangelind, som väntat, och han fick med sig Anders Frykblom. En bit bakom var vi en trio som låg på ca 37s/varv (200m varv).
Vi låg på ~37s/varv de första 5 varven, vilket motsvarade till 1000m på 3:07. De återstående 10 varven gick saktare. Man brukar alltid ha adrenalin eller liknande i kroppen i början av lopp, så det känns lätt, men går alldeles för fort.
 
Vår trio splittrades när Sebastian inte hade orken att hålla samma fart och Daniel fick en lucka. Jag fick välja om jag skulle fortsätta bakom Sebastian eller göra en tempoökning och jaga ikapp Daniel. Det första jag tänkte var, bära eller brista. Så jag gick ut och förbi Sebastian och tryckte på lite och kom sen snabbt ikapp Daniel som i sin tur hade kommit ikapp Anders som hade tappat André, men han var väldigt stark och hängde på oss. Då bildades det en ny trio. Jag kände mig stark och direkt när Anders lämnade en liten lucka till Sebastian utnyttjade jag tillfället och tryckte på och gick om Anders.
 
Två varv återstod, jag kände mig riktigt seg i benen men visste att det inte var långt kvar. På sista rakan gick jag ut en bana och gjorde en tempoökning då jag visste att jag inte har en snabb spurt utan ville försöka få ett försprång genom att utnyttja min goda kondition och göra tempoökning tidigt och försöka trötta ut dom innan spurten. Kollade i spegeln i kurvan när 150m återstod. Dom var fortfarande med i ryggen och jag kände mig sliten men visste att jag inte hade långt kvar. När 50m återstod hörde jag någon komma närmare bakom mig. Hade verkligen inga krafter att göra tempoökning utan fick se mig slagen med någon hundradel av Daniel.
Vi tre gick i mål på loppet inom 1s (tror jag).
 
Jag hamnade på tiden 09:39 på 3000m vilket var ett nytt pers med 21 sekunder.

Ett riktigt kraftbesked och jag är verkligen sjukt nöjd med loppet trots att bakre lår var segt i början.
Hoppas jag lyckas gå under 09:30 när jag börjar med snabbhetsträningen.
 
Resultat kommer snart

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0